Women’s position in Fatemian invitation institution

Abstract

   Fatemian from 297 to 567 reigned in two parts of northern Africa; first in Maghreb and then in Egypt. Fatemian most important religious and advertising responsibility was invitation; thereby they could develop their religious authority and leadership in the whole Islamic world. One factor of their success was the presence of all classes of society in their institution among them woman society. Their view about women presence as missionaries compared with other religious sects was different. This difference in view led to a relatively extreme cooperation of women presence in religious and political scenes in Fatemian period. Women in Fatemian period could achieve the highest faithful position which has been very rare in other sects and ruler ships. This study strives to investigate about women position in Fatemian invitation institution at Maghreb and Egypt and search to find the background factors of women’s presence in religious and advertising institution. Beside, this essay tries to state the differences between womens’ position in Fatemian invitation and women’s position in other sects and ruler ships.

Keywords


ابن اثیر، عزالدین(1356) اللباب فی التهذیب الانساب. قاهره: مکتبه القدسی.
ابن حوقل، ابوالقاسم بن علی (بی‌تا) صوره الارض. بیروت: دار مکتبه الحیاه.
ابن طویر، ابومحمد (1992) نزهه المقلتین فی اخبار الدولتین. تحقیق ایمن فواد سید. بیروت: دارصادر
ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد(1988) دیوان مبتدا و الخبر فی التاریخ العرب و البربر و من عاصرهم. تحقیق خلیل شحاده.، بیروت: دارالفکر.
ابن رسته، احمد بن عمر( 1365) الاعلاق النفیسه. ترجمه حسین قره‌چانلو. تهران: امیرکبیر.
ابن عذاری المراکشی(1948) البیان المغرب فی الاخبار الاندلس و المغرب. لیدن.
ابن میسر، محمد بن علی(1981) المنتقی من اخبار مصر. حققه ایمن فواد سید. قاهره: المعهد العلمی الفرنسی للآثار الشرقیه.
قرشی، ادریس عمادالدین(1986) عیون الاخبار و فنون الاثار، تحقیق مصطفی غالب، بیروت، دارالاندلس.
جان احمدی، فاطمه(1386) جایگاه زنان در مجالس‌الحکمه فاطمیان، خلاصه مقالات سمینار بین المللی نقش زنان در تاریخ اسلام، صص 18-19. تهران.
الجندی، قاضی ابی عبدالله بهاءالدین محمد بن یوسف بن یعقوب( 1416 ق/ 1995) السلوک فی طبقات العلماء و الملوک، تحقیق محمد بن علی بن حسین الاکواع الحوالی، صنعاء، مکتبه الارشاد.
دفتری، فرهاد( 1389) اسماعیلیه و ایران، ترجمه فریدون به دره‌ای، تهران، نشر فرزان روز.
السجلات المستنصریه(1954) تحقیق عبدالمنعم ماجد، مصر، دارالفکر.
عمادالدین الاصفهانی، ابوعبدالله محمد بن ابی الرجاء (1964) خریده‌القصر و جریده‌العصر، تحقیق شکری فیصل، دمشق، المطبعه الهاشمیه.
عماره الیمنی، عماره بن علی(1399) تاریخ الیمن المسمی المفید فی الاخبار الصنعاء و زبید و شعراء و ملوک‌ها و اعیان‌ها وادباءها، تصحیح محمد بن علی الاکواع الحوالی، [بی‌جا]، مطبعه العلم.
قاضی نعمان، ابوحنیفه نعمان بن محمد(1995) رساله افتتاح‌الدعوه، تحقیق وداد قاضی، بیروت، دارالمنتظر.
قلقشندی، شهاب‌الدین احمد(1920) صبح الاعشی لصناعه الانشاء، قاهره.
لوئیس، برنارد(1370) بنیادهای کیش اسماعیلیان، ترجمه ابوالقاسم سری، تهران، ویسمن.
مقدسی، ابوعبدالله( 1987) احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم، تصحیح محمد مخزوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
 
مقریزی، تقی‌الدین احمد( بی تا) کتاب المواعظ و الاعتبار به ذکر الخطط و الاثار، بیروت، دارصادر.
ـــــــــــــــــــــ (1975) اتعاظ الحنفاء باخبار الائمه الفاطمیین الخلفا، تحقیق جمال‌الدین الشیال، قاهره.
وصال حمزه، عفت(1999) نساء الحاکمین، بیروت، دار ابن‌حزم.