Historical Unconsciousness and the Descending Religion in Contemporary Iranshahr Thought

Abstract

Almost all Iranian contemporary intellectuals have seen religion the same as European intellectuals of Enlightenment tradition to be cause of underdevelopment. In Iranian contemporary history we can see evidences of the same trend: secularism during Constitutional Revolution; Reza Shah’s Bonapartism; leftism and liberalism during Mohammad Reza Shah; and even independence-oriented of Mossadiqi nationalism. But, studying Iranian modern history as it has been parallel to European modern one shows that the religion has come to be with state upon raison d’état. Having neglicted the necessity of being state with religion, although proceeding in theorizing and initializing the spread of liberty, rule of law, democracy, . . . in contemporary Iran, it has not gone further in theorizing the relation of state and religion so as to institute much more powerful and legitimate state. The current paper goes on to believe that the very important factor in strengthen of national power is formulating this relation. As it may come into mind why this formulating has been neglicted in Iranshahr thought as a very important question, the paper concludes and finds “historical unconsciousness” to the formulation as the best answer.

Keywords


ایبری، ا. ج. و دیگران (1377). تاریخ اسلام [کمبریج]. ترجمه احمد آرام. تهران: امیرکبیر.
ابن بزاز، درویش توکل بن اسماعیل (1376). صفوه‌الصفا. به کوشش غلامرضا طباطبایی‌مجد. تهران: زریاب.
اتابکی، تورج (1387). تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه. ترجمه مهدی حقیقت‌خواه. تهران: ققنوس.
الگار، حامد (1370). دین و دولت در ایران: نقش علما در دوره قاجار. ترجمه ابوالقاسم سری. تهران: توس.
خنجی اصفهانی، فضل‌الله بن روزبهان (1382). تاریخ عالم‌آرای امینی. تصحیح محمداکبر عشیق. تهران: میراث مکتوب.
تخشید، محمدرضا (1377). «اصلاحات و سیاست‌های نوگرایی رضاشاه و تأثیر آن بر قدرت و نفوذ روحانیون در ایران». مجلة دانشکده حقوق و علوم سیاسی. شماره 40 (تابستان)، صص 118-91.
جعفری، مرتضی؛ اسماعیلی، صغری؛ فرشچی، معصومه (1371). واقعه حجاب: اسناد منتشر نشده از واقعه کشف حجاب در عصر رضاخان. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
روملو، حسن (1384). احسن التواریخ. به اهتمام عبدالحسین نوایی. تهران: اساطیر.
سایکس، سرپرسی (1335). تاریخ ایران. ترجمه سیدمحمدتقی فخرداعی‌گیلانی. تهران: علمی.
سپهر، محمدتقی (1377). ناسخ التواریخ. جلد 1. تهران: اساطیر.
سیوری، راجر (1372). ایران عصر صفوی. ترجمه کامبیز عزیزی. تهران: مرکز.
شمیم، علی‌اصغر (1344). ایران در دوره سلطنت قاجار. تهران: کتابخانه ابن سینا.
صفت‌گل، منصور (1381). ساختار نهاد و اندیشه دینی در ایران عصر صفوی. تهران: رسا.
طباطبایی، سیدجواد (1374). درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشة سیاسی در ایران. تهران: کویر.
طبری، احسان (1356). جامعه ایران در دوران رضاشاه: یک تحلیل عمومی. تهران: انتشارات فلق.
طبیبی، سیدمحمد (1388). نظام قضایی و آیین دادرسی ایران (از افشاریه تا انقلاب مشروطه). کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
عظیمی، فخرالدین (1372). بحران دموکراسی در ایران. ترجمه عبدالرضا هوشنگ‌مهدوی و بیژن نوذری. تهران: البرز.
عنایت، حمید (1372). اندیشه سیاسی در اسلام معاصر. ترجمه بهاءالدین خرمشاهی. تهران: خوارزمی.
لمبتون، آن (1374). دولت و حکومت در اسلام: سیری در نظریه فقهای مسلمان از صدر اسلام تا اواخر قرن سیزدهم هجری، ترجمه سیدعباس صالحی و محمدمهدی فقیهی. تهران: عروج.
مارتین، برادفورد جی (1368). تاریخ روابط ایران و آلمان. ترجمه پیمان آزاد و علی امید. تهران: موسسه پیک ترجمه و نشر.
محمود، محمود (1344). تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس. جلد 1. تهران: اقبال.
مزاوی، میشل (1388). پیدایش دولت صفوی. ترجمه یعقوب آژند. تهران: گستره.
نامعلوم (1350). عالم‌آرای صفوی، به کوشش یدالله شکری. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
نجم‌آزاد، ن. (1378). «نقش امپریالیسم انگلیس در جدا شدن سرزمین‌های قفقاز از ایران»، در ایران و قفقاز: اران و شروان، گردآوری پرویز ورجاوند. تهران: قطره، صص 56-117.
هینتس، والتر (1361). تشکیل دولت ملی در ایران: حکومت آق قویونلو و ظهور دولت صفوی. ترجمه کیکاوس جهانداری. تهران: خوارزمی.
Abisaab, Rula J. (2004) Converting Persia: Religion and Power in the Safavid Empire. London: I.B. Tauris.
Algar, Hamid (1974) “Some Observations on Religion in Safavid Persia,” Iranian Studies, Vol. 7, No. 1/2 (Winter-Spring, 1974), 287-93.
Barnes, John R. (1986) An Introduction to Religious Foundations in the Ottoman Empire. Leiden: E. J. Brill.
Lowry, Heath W. (2003) The Nature of the Early Ottoman State. Albany, NY: State Univesity of New York.
Hefner, Robert W. and Muhammad Qasim Zaman (2007) Schooling Islam: The Culture and Politics of Modern Muslim Education. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Imber, Colin (1987) “The Ottoman Dynastic Myth,” Turcica, No. 19, 7–27.
Imber, Colin (1993) “The Legend of Osman Ghazi,” in The Ottoman Emirate, 1300–1389, edited by Elizabeth Zachariadou. Rethymnon: Crete University Press.
Inalcik, Halil (1973) The Ottoman Empire: The Classical Age 1300-1600. New York: Praeger Publishers, 1973.
Ira M. Lapidus (2002) A History of Islamic Societies. New York: Cambridge University Press.
Islam, Misbah (2008) Decline of Muslim States and Societies: The Real Causes and What Can be Done Next. Bloomington, IN: Xlibris Corporation.
Kia, Mehrdad (2011) Dayly Life of the Ottoman Empire. Santa Barbara, CA: Greenwood Press.
Parry, V. J. (1976) “The Reigns of Bayezid II and Selim I: 1481-1520,” in A History of the Ottoman Empire to 1730, edited by M. A. Cook. Cambridge: Cambridge Univeristy Press, 54-78.
Peirce, Leslie P. (1993) The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire. Oxford: Oxford University Press.
Momen, Moojan (1985) An Introduction to Shii Islam: The History and Doctrines of Twelver Shiism. New Haven: Yale University Press.
Sheikholeslami, A. Reza (1997) The Structure of Central Authority in Qajar Iran, 1871-1896. Scholars Press.
Lambton, Ann K. S. (1977) “Persia: The Breakdown of Society,” in The Cambridge History of Islam, edited by P. M. Holt, Peter Malcolm Holt, Ann K. S. Lambton, Bernard Lewis, Vol. 1A. Cambridge: Cambridge University Press, 430-67.
Keddie, Nikki R. (1966) Religion and Rebellion in Iran: The Iranian Tobacco Protest of 1891-1982. New York: Frank Cass & Co. Ltd.
Akhavi, Shahrough (1980) Religion and Politics in Contemporary Iran. Albany: State University of New York Press.