The Explanation of Disparate Status of Artists and Craftsmen in Timurids Society

Abstract

In the research of historical evolutions continually has been asserted to the role of groups such as politicians, the military and clergymen; nevertheless, there were groups such as artists and craftsmen in the different periods like Timurids era that they played an important role in shaping of these evolutions. Growth and inclusion of art and craft and efficiency of artists and craftsmen in various areas led to the different status for this group than in other periods. On the one hand, the activity and attention to art and craft among various classes (those with the highest levels or slave origin) prevented from establishing of artists and craftsmen in definite social order. On the other hand, the presence and contribution of artists and craftsmen of different nationalities in artistic and industrial activities, their different social origins, their different levels of welfare and livelihood, different attitudes and moral beliefs, their scientific and technological capabilities, interaction with upper and lower classes of society and their reputations among people led to raising the status of this population in the community. The present study aimed to represent different aspects of individual and social life of Timurid artists and craftsmen. The result of this study is important in recognizing status of these groups and studying social history. In this regard, this article based on analytic – descriptive method and historical, social and artistic documents.

Keywords


منابع
آژند، یعقوب (1386) سلطانعلی مشهدی، تهران: شرکت سها‌می‌کتاب‌های جیبی.
               (1387) مکتب نگارگری شیراز، تهران: فرهنگستان هنر.
               (1387) مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر.
ابن عربشاه (1356) عجایب المقدور، ترجمه محمد علی نجاتی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
بیانی، مهدی (1363) احوال و آثار خوشنویسان، ج1و2، تهران: علمی.
پولیا کووآ، ی.آ (1381) نقاشی و ادبیات ایرانی، ترجمه زهره فیضی، تهران: روزنه.
جوینی، عطاملک (1385) تاریخ جهانگشا، ج1، تصحیح علامه محمد قزوینی، تهران: دنیای کتاب.
 
 
 
حافظ ابرو، عبدالله بن لطف الله (1328) ذیل ظفرنامه شامی، تصحیح بهمن کریمی، تهران: بنگاه مطبوعاتی افشاری.
                                        (1372) زبده التواریخ، ج2، تصحیح سید کمال حاج سید جوادی، تهران: نی.
حبیبی، عبدالحی (1355) هنر عهد تیموریان و متفرعات آن، کابل: بنیاد فرهنگ ایران.
حقیقت، عبدالرفیع (1384) تاریخ هنرهای ملی و هنرمندان ایرانی، ج1، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایرانی.
خواندمیر، غیاث الدین بن همام الدین (1372) مآثر الملوک، به کوشش میرهاشم محدّث، تهران: رسا.
دانی، احمد حسن (1378) میراث تیمور، ترجمه محمد مهدی توسلی، پاکستان: اس. تی. پرنترز راولپندی.
راوندی، مرتضی (1356) تاریخ اجتماعی ایران، ج3، تهران: امیرکبیر.
                   (1368) تاریخ اجتماعی ایران، ج7، تهران: مؤلف.
روملو، حسن بیک (1349) احسن التواریخ، ج1، به اهتمام عبدالحسین نوایی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ریاضی، غلامرضا (1336) دانشوران خراسان، خراسان: کتابفروشی باستان.
زرین کوب، عبدالحسین (1369) دنباله جستجو در تصوف ایران، تهران: امیر کبیر.
زکی محمد حسن (1363) تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام، ترجمه محمد علی خلیلی، تهران: اقبال.
زمچی اسفزاری، معین الدین (1339) روضات الجنات فی اوصاف مدینه هرات، ج2، تهران: دانشگاه تهران.
سمرقندی، دولتشاه بن علاء الدوله (1382) تذکره الشعراء، تصحیح ادوارد براون، تهران: اساطیر.
شامی، نظام الدین (1363) ظفرنامه، به کوشش پناهی سمنانی، تهران: نشر بامداد.
شیرازی، یعقوب بن سراج (1376) تحفه المحبین، به کوشش کرامت رعنا حسینی و ایرج افشار، تهران: نقطه.
شیمل، آن ماری (1368) خوشنویسی و فرهنگ اسلامی،ترجمه اسدالله آزاد، مشهد: آستان قدس رضوی.
صفوی، سام میرزا (1384) تذکره تحفه سامی، تصحیح رکن الدین همایون‌فرخ، تهران: اساطیر.
عالی افندی، مصطفی (1369) مناقب هنروران، ترجمه توفیق سبحانی، تهران: سروش.
فخری هروی (1345) تذکره روضه السلاطین، تصحیح عبدالرسول خیامپور، تبریز: مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
فرخ فر، فرزانه، محمد خزایی (1390) «جایگاه هنرمندان کتاب آرای ایرانی در کارگاه‌های هنری توپقاپی سرای»، مجله مطالعات هنر اسلامی، شماره 15، تهران.
قلیچ خانی، حمید رضا (1373) رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته، تهران: روزنه.
کاتب، احمد بن حسین بن علی (1357) تاریخ جدید یزد، به کوشش ایرج افشار، تهران:اساطیر.
 
 
کلاویخو، گنزالز (1366) سفرنامه، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران: علمی‌و فرهنگی.
گلمبک، لیزا، دونالد ویلبر (1374) معماری تیموری در ایران و توران، ترجمه کرامت الله افسر و محمد یوسف کیانی، تهران: سازمان میراث فرهنگی.
گورویچ، ژرژ (1352) مطالعه درباره طبقات اجتماعی (فکر طبقه اجتماعی از مارکس تا امروز)، ترجمه باقر پرهام، تهران: دانشگاه تهران.
لسان الملک، هدایت الله (1366) تذکره خوشنویسان، بی‌جا: بی‌نا.
مایل هروی، نجیب (1372) کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلا‌می‌آستان قدس رضوی.
مرعشی، ظهیرالدین (1333) تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، تصحیح عباس شایان، تهران.
مستوفی بافقی، محمد مفید (1385) جامع مفیدی، ج3، به کوشش ایرج افشار، تهران: اساطیر.
منز، بئاتریس فوربز (1391) قدرت، سیاست و مذهب در عصر تیموریان، ترجمه حسن اسدی، تهران: مولی.
منشی قمی، قاضی میر احمد (1359) گلستان هنر، تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: منوچهری.
میرجعفری، حسین، مجید صادقانی، ندا عظیمی ‌(1389) لایه‌های اجتماعی ایران در عهد مغول، اصفهان: بهشتیان.
میرخواند، محمد بن خاند شاه (1373) روضه الصفا، تلخیص عباس زریاب، تهران: علمی.
نظا‌می‌باخزری، عبدالواسع(1357) منشأ الانشاء، ج1، به کوشش رکن‌الدین همایونفرخ، ایران: دانشگاه ملی ایران.
نوائی، امیر علیشیر(1363) مجالس النفایس، به اهتمام علی‌اصغر حکمت، تهران: کتابخانه منوچهری.
نوائی، عبدالحسین (1379) رجال کتاب حبیبالسیر، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
واصفی، زین الدین محمود (1349) بدایع الوقایع، ج2، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
واعظ هروی، اصیل الدین (بی تا) مزارات هرات، حصه اول، تصحیح فکری سلجوقی، بی‌جا: بی‌نا.
یزدی، شرف الدین علی (1387) ظفرنامه، ج2، تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
یوسف اهل، جلال الدین (1356) فرائد غیاثی، ج1، به کوشش یوسف مؤید، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
Pope, Arthur upham (1969): Persian Architecture, London, Oxford University Press. -
Thackston, w (2000): Album Prefaces and other documents on the History of Calligraphers and Painters, Leiden, Brill.
Uzunçarşılı, Ismail Hakkı, Osmanlı Sarayı’nda Ehl-i Hiref (Sanatkârlar) defter, Belgeler 11/15, 1986, pp23-76.