Epiphany of the Ashura Epic in a Coffeehouse Paintings of Qajar Period

Abstract

    Imam Hussein's uprising (as) is one of the most important events in the history of Islam . This events is one of the pivotal events in the history of Shi'ism and had profound effect on the culture of Iran, including literature and art, specially in Coffeehouse Painting. The purpose of this research is finding direct and indirect effects of Ashura epic in creating the Coffeehouse Paintings. Imam Hussein (AS) and Hazrat Abolfazl (as) and along with them as the true symbol of the Pious and martyrdom -seeking are depicted in the Painting and in contrast armies of enemies of Islam are Presented as immoral elements. Such Paintings of religious and spiritual sanctity and has been Prouduced by the culture of Ashura. The research methodology is description-inter predation, based on library studies and directly or indirectly observations of Coffeehouse paintings.

Keywords


منابع
آژند، یعقوب. (1381)، از کارگاه تا دانشگاه تهران، انتشارات دانشگاه، تهران.
افشاری، مرتضی. (1386)، خیالی نگاری، پایه گذار شمایل نگاری به مفهوم امروزین، کتاب ماه هنر، شماره 108، تهران.
پاکباز، رویین. ( 1383)، نقاشی ایران از دیروز تا امروز ، چاپ سوم، تهران، زرین سیمین.
جعفریان، رسول. (1381)، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، ، چاپ پنجم، انتشارات انصاریان، قم.
چیت سازان، امیر حسین و رحیمی، محمد. (1391)، تأثیر سیاست در هنر پیکره نگاری دوره ی قاجار، مطالعات ایرانی، شماره 21.
چلکووسکی، پیترجی. (1389)، تعزیه آیین و نمایش در ایران، ترجمه داوود حاتمی، چاپ دوم،  سمت، قم.
چلیپا، کاظم، رجبی، علی. (1385)، حسن اسمعیل زاده،  نقاشی مکتب قهوه خانه ای، چاپ اول، چاپ نشر نظر، تهران.
خبری، محمد علی و انصاری، مجتبی. (1384)، جایگاه قهوه خانه در هنر ایران، دو فصلنامه ی مطالعات هنر اسلامی، شماره 2، تهران.
 
 
 
خان سالار، زهرا. (1386)، تصویر نگاری در هنر عامیانه، فصلنامه و فرهنگ مردم، سال پنجم، شماره21و22، تهران.
ساریخانی، مجید.  (1384)، نقاشی قهوه خانه ای در دوره ی قاجار، وقف میراث جاویدان، شماره 50، تهران.
شایسته فر، مهناز. (1389)، حضور واقعه ی عاشورا در نگارگری صفوی و قاجار، کتاب ماه هنر، شماره 15، تهران.
                      (1386)، حضور واقعه ی عاشورا در نقاشی دوران قاجار، فصلنامه ی نگره، شماره 5، سال سوم، تهران.
عسکری، فاطمه و اقبالی، پرویز.  (1391)، تأثیر نقاشی قهوه خانه ای در ساختار اعلان های عاشورایی، جلوه ی هنر، شماره7، تهران.
فلور، ویلم. (1381)، نقاشی و نقاشان دوره ی قاجار، ترجمه یعقوب آژند، انتشارات ایل شاهسون بغدادی، تهران.
قاضی زاده، خشایار. ( 1385)، ویژگی های شمایل حضرت ابوالفضل العباس (ع) در آثار نقاشی قهوه خانه ای، فصلنامه تحلیلی ـ پژوهشی، دانشکده ی هنر، دانشگاه شاهد، سال دوم، شماره 2و3، تهران.
قمی، عباس. (1379)، مفاتیح الجنان، دعای ندبه، ترجمه موسوی کلانتری دامغانی، ناشر فاطمه الزهرا (ص)، قم.
میر مصطفی، حسین.  (1387)، نقاشی در قهوه خانه، سیمای کوثر، تهران.
مطهری، مرتضی.  (1375)، حماسه ی حسینی، جلد دوم، چاپ بیست و دوم، انتشارات صدرا، تهران.
محمدزاده، مهدی. (1386)، نشان های مصور و تقدیس قدرت در عصر قاجار، گلستان هنر، شماره 8، تهران.
نصیری، علی.  (1380)، نقش عاشورا در بازسازی مفاهیم دینی، مجله نقد هنر، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی، پائیز و زمستان، شماره 21، تهران.
نجم، سهیلا. (1390)، هنر نقالی در ایران، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.