The Impact of Culture on Aesthetics in the History of Iranian Artistic Arts

Abstract

Our understanding of the beauty has cultural roots. Culture and cultural representations define the beauty criteria for us throughout history. An important part of the perception of beauty, that is, the perception of meaning, and symbols, which is of particular importance in aesthetics, also characterizes the characteristics and how people relate to artificial arts. Synthetic arts are an integral part of cultural heritage, and in the aesthetic study of the cultural heritage in the arts, people always form one side of the relationship. The main question here is how do people evaluate art as a beauty or how art is beautiful? What are the variables affecting the aesthetics of aesthetics from the viewpoint of the audience? Synthetic arts are an integral part of everyday life and shape life and the individual and social environment. The concept of pleasure from beauty in the traditional man came from the way of the use and application of artificial arts in life, and we can not compare this pleasure with the pleasure of the new art. New artworks produced along the lines of the old traditional art are reminiscent of a sense of pleasure from the existence of the temporal and spatial memory of the past. But in many cases, these reminders need to be scrutinized due to the discontinuation of repetition and continuity. In this research, we have tried to focus on common cultural criteria for touching and understanding the beauty of Iranian artistic arts, and this goal is achievable in terms of the definition of the culture and functions of the aesthetics of the synthetic arts.

Keywords


منابع
آسابرگر، آرتور (1379)، نقد فرهنگی، ترجمۀ حمیرا مشیرزاده، تهران: انتشارات باز.
آشنا، حسام‌الدین و محمدرضا روحانی (1389)، «هویت فرهنگی ایرانیان، از رویکردهای نظری تا مؤلفه‌های بنیادی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شمارۀ4.صفحه 157-184
افروغ، عماد (1387)، هویت ایرانی و حقوق فرهنگی، تهران: انتشارات سورۀ مهر.
الطایی، علی (1378)، بحران هویت قومی در ایران، تهران: نشر شادگان.
الیوت، تی.اس. (1391)، دربارۀ فرهنگ. ترجمه: حمید شاهرخ. تهران: نشر مرکز.
پهلوان، چنگیز (1378)، فرهنگ شناسی، تهران: انتشارات قطره.
تریلینگ، جیمز (1394)، زبان تزئین، ترجمۀ منصور حسامی، تهران: دانشگاه هنر.
جعفری، محمدتقی(1390)، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، تهران: موسسه تدوین و نشر آثار استاد علامه محمدتقی جعفری.
جمالی، جواد (1390)، افراط‌گرایی در پاکستان، تهران: مؤسسۀ مطالعات اندیشه‌سازان نور.
چندلر، دانیل (1387)، مبانی نشانه‌شناسی، ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: انتشارات سوره مهر.
دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت‌نامه دهخدا، زیر نظر محمد معین، جعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا.
رجایی، فرهنگ (1382)، مشکل هویت ایرانیان امروز، ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ، تهران: نشر نی.
سجودی، فرزان (1390)، نشانه‌شناسی فرهنگی، تهران: نشر علم.
فکوهی، ناصر (1378)، خشونت سیاسی؛ نظریات، مباحث، اشکال و راهکارها، تهران: پیام امروز.
کاستلز، امانوئل (1380)، عصر اطلاعات، قدرت هویت، ترجمه: حسن چاوشیان، ج2 ، تهران: طرح نو.
کاظمی، عباس (1395)، امر روزمره در جامعۀ پساانقلابی، تهران: نشر فرهنگ جاوید.
آبرگ، لارس (1380)، «زیبایی‌شناسی فلسفه فرهنگ و "تحول زیبایی‌شناختی"»، مترجم: مهسا ملک مرزبان، مجله کیهان فرهنگی، آبان 1380، شماره 181، ص 49.
میلنر، ا. جف ب. (1385)، درآمدی بر نظریۀ فرهنگی معاصر، ترجمۀ جمال محمدی، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اول.
 
 
والتون ،کندال (1383)، دایرة‌ المعارف‌ زیبایی‌شناسی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی گسترش هنر.
روح‌الامینی، م. (1384)، مبانی انسان‌شناسی. عطار. چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
کلی، مایکل ،(1383) زیبایی شناسی تهران ،مرکز مطالعات و تحقیقات هنری: گسترش هنر
طباطبایی، جواد، (1379)ابن خلدون و علوم اجتماعی انتشارات طرح نو
Nasr, Seyyed Hossein(1971)The Sacred Art in Pernian Cuture, London:Golgonooza Prees.
Kuper, Adam and Jesica Kuper (1996), The Social Science Encyclopedia, London and Newyork :Routledge.
Williams, Raymond(1960), Culture & Society 1780-1950, Doubleday & Company, Inc.
Shusterman, Richard (1997), Practicing Philosophy: Pragmatism and the. Philosophical Life. New York and London: Routledge.