Factors Affecting the Interactions of the Gil and Deylam Relatives with the Alawites in Tabaristan

Abstract


Abstract
The Alevis' power in northern Iran was caused by the political, intellectual, and military developments of the western regions of Tabarestan, Gilan and Deilman against the Abbasids. Due to the use of natural conditions, not only against the Muslim Arabs, but also against the central governments of Iran, they were able to remain stable. However, it was difficult to resist against them since the Hijri Shahid era due to the use of the Abbasid from the Iranian tribes to reach the conquered regions of Gilan and Deylaman. For the people of Western Tabarstans and Gilan, they advocated the Abbasid claimants, especially the Alevis, to demonstrate their opposition to the Abbasids with a systematic and military motive. The local government of this system, by inviting the Alevis to act as a means to oppose the Abbasids Were used.
According to the findings of the research, it can be deduced that, contrary to the research that found the establishment of the Alawite government on the ground as a result of the efforts of Hassanbzazid, the interests of the people of Gil, Dilam and Western countries caused the formation of the Alevis in this system. However, this action of the old tribesmen ultimately ended in favor of the Alawites, but later the Islamic dynasties of Islamic glaze came from within the Alevis.
In the present study, with reference to historical sources and data, the interaction of Gil and Deylam with the Alevis dynasties, the role of cultural, military and political indicators that have been effective in the relations between the Alawites and Dilmians has been analyzed and evaluated.

Keywords


آملی، اولیاءالله (1348)، تاریخ رویان، تصحیح و تحشیه منوچهر ستوده، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ابن‌اثیر، عزالدین علی (1383)، الکامل فی التاریخ، ترجمۀ محمد حسین روحانی، تهران: اساطیر.
ابن‌اسفندیار، بهاءالدین محمدبن‌‌حسن (1366)، تاریخ طبرستان، تصحیح عباس اقبال، ج 1 و 2، تهران: کلاله‌‌ی خاور.
ابن‌رسته، احمدبن‌عمر (1365)، الاعلاق النفیسه، ترجمۀ دکتر حسین قره‌چانلو، تهران: امیرکبیر.
 اصطخری، ابواسحاق ابراهیم (1368)، المسالک والممالک، به اهتمام ایرج افشار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
اصفهانی، ابوالفرج (1385)، مقاتل‌‌الطالبین، تحقیق کاظم المظفر، الطبعة الثانیة، قم:دارالکتاب.
الشامی، فضیلت (1367)، تاریخ زیدیه در قرون دوم و سوم هجری، ترجمۀ سید محمد ثقفی و علی‌اکبر مهدی‌‌پور، شیراز: دانشگاه شیراز.
پناهی،عباس(1389)،دیلم خاصه،قم: انتشارات آیین احمد.
 پناهی، عباس(1393) سیرتاریخی دین ومذهب درگیلان،رشت: انتشارات فرهنگ ایلیا.
طبری، محمدبن‌‌جریر  (1363)، تاریخ طبری(تاریخ الرسل و الملوک)، ج 12، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده،تهران: اساطیر.
 
 
طبری، محمدبن‌‌جریر (1384)، تاریخ طبری(تاریخ الرسل و الملوک)،ج 14، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده،تهران: اساطیر.
طبری، محمدبن‌‌جریر (1373)، تاریخ طبری(تاریخ الرسل و الملوک)، ج15، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده،تهران: اساطیر.
قمی، حسن‌‌بن‌‌محمدبن‌‌حسن (1361)، تاریخ قم، ترجمۀ حسن‌بن‌علی‌بن‌حسن عبدالملک قمی، تصحیح سید جلال‌الدین تهرانی، تهران: توس.
 گردیزی، ابوسعید عبدالحی (1347)، زین الاخبار، تصحیح عبدالحی حبیبی، تهران:بنیاد فرهنگ ایران.
 گیلانی، ملّاشیخ‌‌علی (1352)، تاریخ مازندران، تصحیح منوچهر ستوده، تهران:بنیاد فرهنگ ایران.
 لاهیجانی، حاج شیخ محمد مهدوی سعیدی نجفی (بی‌‌تا)، سادات متقدمۀ گیلان، بی‌‌جا، بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نا.
 مرعشی، سید ظهیرالدین (1363)، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، به‌اهتمامِ برنهارد دارن، مقدمه: یعقوب آژند، تهران: گستره.
 مسعودی، ابوالحسن علی‌بن‌حسین (1365)، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ترجمۀابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
 مقدسی، ابوعبدالله‌‌محمد‌‌بن‌‌احمد (1361) احسن‌‌التقاسیم، ترجمۀ علی‌‌نقی منزوی، ج 1 و 2، تهران:شرکت مؤلفان و مترجمان.
یعقوبی، ابن‌‌واضح احمدبن‌ابی‌‌یعقوب (1382)، تاریخ یعقوبی، ترجمۀ محمد ابراهیم آیتی، چ نهم، ج 1 و 2، تهران:علمی و فرهنگی.
گلیجانی‌مقدم،ندا،اللهیارخلعتبری،فاطمه جان‌احمدی (1390) «رابطه حکومت های محلی گیلان،دیلمان و طبرستان با علویان(250-316 ق)»،فصلنامۀ علمی پژوهشی تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهرا، دورۀ جدید، پاییز 1390، شمارۀ 11 (پیاپی 95)،ص119
 شورمیج،محمد (1392)، «واکاوی شخصیت المؤیدبالله علوی»،فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ فرهنگ وتمدن اسلامی،دانشگاه معارف اسلامی قم، شماره شتم، تابستان92، ص. 96-83