Shi'i Themes in the art of the Timurid era with emphasis on line and Calligraphy

Authors

Abstract

The Timurids were the Turkish-Mongolian tribes that dominated the districts of Transoxania and Iran over the years (913-771 BC). The simultaneous experience of one-time and nomadic life in Alush Goghtai and Central Asia led Timur and his successors to somewhat brief familiarity with Islam and Iranian culture. For this reason, the components of Iranian identity, including Iranian art and Shia religion, were at this time an opportunity for growth and unity. The painstaking policy of the Timurid statesmen, the bondage of Shi'a with the flow of Sufism and the Shi'a's efforts, both within the Shiite and individual movements, provided a ground for the Shiite religion, especially in the social dimension, to grow more than the past. On the other hand, Iranian art and its numerous branches, especially calligraphy art, at this time are like a container that other components of Iranian identity, including the Shia religion, are its subject matter and its constituents. The art of calligraphy, known as Islamic art and sacred art, became closely related to Timurid times in two theoretical and practical aspects with the concepts, values ​​and personalities of Shi'a. Spiritual inspiration and modeling of calligraphy professors from Imam Ali's character and application of Shiite culture in the system of teacher-student of this period are theoretical aspects and writing of manuscripts, poetry and Shi'i inscriptions in practical aspect. The present study aims to explain the role of calligraphy in publishing and displaying the religious beliefs of the Timurid community on the one hand, and how this relationship with Shiite religion is related to this time. On the other hand, it seeks to study the causes of this relationship and, secondly, its features during the Timurid period. Descriptive and analytical methods will be dealt with using historical and artistic sources and documents.

Keywords


- آژند، یعقوب، (1387): مکتب نگارگری هرات، فرهنگستان هنر : تهران.
- آژند، یعقوب (1387): مکتب نگارگری شیراز، تهران : فرهنگستان هنر.
- آژند، یعقوب (1386): سلطانعلی مشهدی، تهران : امیرکبیر.
- ابن عبدربه، شهاب الدین (1367): العقد الفرید ؛ به کوشش احمد فرید و دیگران، ج4، قاهره.
- الشیبی، مصطفی کامل (1359): تشیّع و تصوّف، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران : امیر کبیر.
- افشار، ایرج (1348): یادگارهای یزد، 2ج، تهران : انجمن آثار ملی.
- افندی، مصطفی عالی (1369): مناقب هنروران ؛ ترجمه توفیق سبحانی، تهران : سروش .
- جعفریان، رسول (1375): تاریخ تشیّع در ایران، ج2، قم : انصاریان.
- جکسن، پیتر، لاکهارت، لورنس (1390): تاریخ ایران کمبریج ؛ ترجمه تیمور قادری، ج6، تهران : مهتاب.
- حافظ ابرو (1372): زبده التواریخ ؛ تصحیح سید کمال حاج سید جوادی، ج2، تهران : نشر نی.
- حبیبی، عبد الحی (1355): هنر عهد تیموری و متفرعات آن، کابل : بنیاد فرهنگ ایران.
- حسینی تربتی، ابوطالب (1342): تزوکات تیموری، تهران : نشر اسدی.
- خزائی، محمّد (1381): مجموعه مقالات هنر اسلامی، تهران : مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
- خواند میر، غیاث الدین حسینی (1362): حبیب السیر ؛ زیر نظر محمّد دبیرسیاقی، ج3، کتابفروشی خیام، تهران.
- ــــــــ،ــــــــ(1372): مآثرالملوک ؛ تصحیح میرهاشم محدّث، تهران : رسا.  
- خوسفی، ابن حسام (1381): خاوران نامه، تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- درایتی، مصطفی (1389): فهرست دستنوشته های ایران(دنا)، تهران : مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
- رفیعی، امیر تیمور(1390): ظهور تیمور و فتح سراسری ایران، قم : ابتکار دانش.
- رفیعی مهرآبادی، ابوالقاسم (1352): آثار ملی اصفهان، تهران : انجمن آثار ملی.
- ریشار، فرانسیس (1383): جلوه های هنر پارسی ؛ ترجمه ع- روح بخشان، تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- زمجی اسفزاری، معین الدین (1338): روضات الجنات فی اوصاف مدینه هرات ؛ به کوشش سید محمّد کاظم امام، 2ج، تهران : دانشگاه تهران. 
- سام میرزاصفوی (1384): تذکره تحفه سامی ؛ تصحیح رکن الدین همایونفرخ، تهران : اساطیر.
- سمرقندی، دولتشاه (1382): تذکره الشعراء ؛ تصحیح ادوارد براون، تهران : اساطیر.
- سمرقندی، محمّد بن عبدالجلیل(1367): قندیه و سمریه ؛ به کوشش ایرج افشار، تهران : مؤسسه فرهنگ جهانگیری.
- سودآور، ابوالعلاء (1380): هنر دربارهای ایران، تهران : نشر کارنگ .
- شایسته فر، مهناز (1384): هنرشیعی، تهران : مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
- شیرازی، یعقوب بن حسن (1376): میراث مکتوب ؛ به کوشش محمّد تقی دانش پژوه و دیگران، تهران : نقطه.
- شیمل، آن ماری (1368): خوشنویسی و فرهنگ اسلامی ؛ ترجمه اسدالله آزاد، مشهد : آستان قدس.
- شامی، نظام الدین (1363): ظفرنامه ؛ به کوشش پناهی سمنانی، تهران : بامداد.
- طباطبائی، عبدالعزیز (1374): مکتبه العلامه الحلی، قم : مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث.
- قمی، قاضی احمد (بی تا): گلستان هنر؛ تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران : کتابخانه منوچهری .
- قلیچ خانی، حمیدرضا (1373): رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته به آن، تهران : روزنه.
- کاتب، احمد بن حسین(1345): تاریخ جدید یزد ؛ به کوشش ایرج افشار، تهران : امیرکبیر.
- مستوفی بافقی، محمّد مفید(1385): ج3، جامع مفیدی ؛ به کوشش ایرج افشار، تهران : اساطیر.
- میرزا ابوالقاسمی، محمّد صادق (1387): کتیبه های یادمانی فارس، تهران : فرهنگستان هنر.
- میرخواند، محمّدبن خاوندشاه (1373): روضه الصفا ؛ تصحیح عباس زریاب، 7ج، تهران : علمی.
- منز، فوربس (1392): قدرت، سیاست و مذهب در عصر تیموریان؛ ترجمه حسن اسدی، تهران : مولی.
- نوایی، امیرعلی شیر (1363): مجالس النفایس ؛ به سعی علی اصغر حکمت، تهران : کتابفروشی منوچهری.
- نوایی، عبدالحسین (1379): رجال حبیب السیر، تهران : انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
- واعظ هروی، اصیل الدین (بی تا): مزارات هرات ؛ تصحیح فکری سلجوقی، بی جا.
- هروی، نجیب مایل (1372): کتاب آرایی در تمدّن اسلامی، مشهد:  بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس.
- هنرفر، لطف الله (1355): اصفهان در دوره جانشینان تیمور، مجله هنر و مردم، سال14، ش 163، ص 6-19.
- یزدی، شرف الدین(1387): ظفرنامه ؛ تصحیح سعید میرمحمّدصادق و نوایی، 2ج، تهران : مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.