The reflection of social and political atmosphere of Dolatabadi's life in in the Histography of Tāriḵ-e jahāngošā-ye nāderi

Authors

Abstract

Jahangusha-i Naderi  is written by Mirza Mehdi Khan Astarabadi and is one of the most important refrences in histography of Afshariye era. The present  qualitative study tries to show the social political reflection of writer's life via studying his methods and indices of writing  the book. Paying attention to the historian's insight and method is a necessary matter in history clerkship and history criticism area. Insight and method are two unseparatable and related topics in history clerkship. Knowing the historian and his historic work are the first things to know his times and to derstand the historic passages in each period, being familiar with the insight and the method elements of them are necessary. The present writing is allocated to study the Mirza Mehdi Khan-e Astarabadi insight and method , who is the Tāriḵ-e jahāngošā-ye nāderi writer, based on descriptive- analytic method. The historic writing, jahāngošā-ye nāderi, is one of the history clerkship sources of Afshariyeh's dynasty. To search deeply about Astarabadi insight in this writing, the effective tendencies and believes of the historian are discussed in different basises like; tendency to the wish, best part, religious insight and tribal tendencies. There are other elements which are important in method discourse, for example; method specifications analysis, the sourse wich are used by the historian and etc that are studied in Astarabadi method analysis in the history of  jahāngošā-ye nāderi. The conclusions from this study show that to product and writing of this, there are some elements that affected on the insight and method of the history clerkship of these passages , for instance; texture, the writer's social situation, and individual tendencies, besides the language specifications, under the conditions and the time situations.

Keywords


آبوزرن، د(1389)، چگونه زندگی‌نامه بنویسیم، ترجمه محسن سلیمانی، تهران: سوره مهر.
ادواردز، پل (1375)، فلسفه تاریخ، ترجمه بهزاد سالکی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
استرآبادی، میرزا مهدی‌خان(1387)، تاریخ جهانگشای نادری، تصحیح میترا مهرآبادی، تهران: دنیای کتاب.
استرآبادی، میرزا مهدی‌خان(1378)، دره نادره، تصحیح سید جعفر شهیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
استرآبادی، میرزا مهدی‌(1282)، منشآت، نسخه چاپ سنگی کتابخانه ملی، ش6680، کاتب عباسعلی تفرشی، بی‌جا: بی‌نا.
اشرافیان، آرونوا(2536)، دولت نادرشاه افشار، ترجمه حمید امین، تهران: شبگیر.
آقابزرگ طهرانی، محمدمحسن(1348)، الذریعه، تصحیح جعفر عاملی،بیروت.
بازن، پادری(1340)، نامه‌های ‌طبیب ‌نادرشاه، به اهتمام حبیب یغمایی، تهران: یغما.
باستانی‌پاریزی، محمدابراهیم(1344)، خاتون هفت قلعه، تهران: دهخدا.
بامداد، مهدی(1347)، شرح‌حال رجال ایران، تهران: زوار.
بیهقی، ابوالفضل(1375)، تاریخ بیهقی، تصحیح علی‌اکبر فیاض، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
تبریزی‌اصفهانی، ابوطالب(1343)، خلاصه‌الافکار، تهران: انجمن آثار ملی.
تجلی‌بخش، سروش(1346)، نادرشاه، تهران، تهران: ابن‌سینا.
تهرانی، محمدشفیع(1349)، تاریخ ‌نادرشاهی، به اهتمام رضا شعبانی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
جعفریان، رسول(1374)، «نادرشاه و مسئله تقریب»، فلسفه و کلام، ش 62، 138-156.
حزین، محمدعلی(1350)، تاریخ و سفرنامه حزین، تصحیح بیژن ترقی، تهران: خیام.
ذبیحی، مسیح(1348)، استرآبادنامه، با همکاری ایرج افشار و محمدتقی دانش‌پژوه، تهران: امیرکبیر.
رجبلو، قنبرعلی(1384)، «نقش و جایگاه کارکرد و شیوه‌های بررسی متن فرمان مشروطیت با توجه به شاخص‌های تحلیل گفتمان»، مجله علوم انسانی دانشگاه الزهرا، ش55، 45-72.
زرین‌کوب، عبدالحسین(1370)، تاریخ در ترازو، تهران: امیرکبیر.
سهیلی خوانساری، احمد(1377)، «زندگی میرزا مهدی خان استرآبادی»، توشه، س1، ش 1، 23-26.
شعبانی، رضا(1373)، تاریخ اجتماعی ایران در عصر افشاریه، تهران: قومس.
شعبانی، رضا(1349)، «سیاست مذهبی نادر»، ادبیات و زبان‌ها، ش 81، 1132-1156.
شعبانی، رضا(1362)، «نقدی بر کتاب دولت نادرشاه»، ضمیمه مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، 20-25.
صدیق هندی، سید محمد(1390)، تذکره‌صبح‌گلشن، تصحیح مجتبی برزآبادی فراهانی، تهران: اوستا فراهانی.
فریزر، جیمزبیلی(1393)، تاریخ‌نادرشاه، ترجمه ابوالقاسم ناصرالملک، تهران: پاسارگاد.
قدوسی، محمدحسین(1387)، نادرنامه، تهران: دنیای‌کتاب.
کارلایل، توماس(1367)، قهرمان‌پرستی و قهرمانی در تاریخ، تهران: انتشارات علمی.
کالینگوود، جورج(1389)، مفهوم کلی تاریخ، ترجمه علی‌اکبر مهدیان، تهران: آمه.
کسروی، احمد(بی‌تا)، نادرشاه، بی‌جا: بی‌نا.
لکهارت، لارنس(1331)، تاریخ نادرشاه، ترجمه مشفق همدانی، تهران: ابن‌سینا.
مرعشی‌حسینی، محمدخلیل(1328)، مجمع‌التواریخ،  به اهتمام عباس اقبال، تهران: اقبال.
مروی، محمدکاظم(1374)، تاریخ عالم‌آرای نادری، تصحیح محمدامین ریاحی، تهران: نشر علمی.
مطهری، مرتضی(1368)، نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر، تهران: صدرا.
معینی، اسدالله(1344)، جغرافیا و جغرافیای تاریخی گرگان و دشت، تهران: شرکت سهامی طبع کتاب.
ملائی‌توانی، علیرضا(1388)، «اصول و مبانی سرگذشت‌نگاری»، تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری دانشگاه‌الزهراء، س 19، ش 3، پاییز، 141-165.
موسوی‌اصفهانی، محمدصادق(1317)، تاریخ‌گیتی‌گشا، تصحیح سعید نفیسی، تهران: اقبال.
میراث اسلامی ایران(1374)، به کوشش رسول جعفریان، قم: کتابخانه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی (ره).
میثمی، جولی اسکات(1391)، تاریخ‌نگاری فارسی، ترجمه محمد دهقانی، تهران: ماهی.
میرفخرایی، حسین(1386)، نقد نثر فارسی دوره مغول، تهران: ثالث.
نصیری، محمدرضا(1364)، اسناد و مکاتبات تاریخی ایران، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه گیلان.
نوایی، عبدالحسین(1368)، نادرشاه و بازماندگانش، تهران: زرین.
واله داغستانی، علیقلی‌خان(1391)، تذکره ریاض‌الشعراء، تصحیح ابوالقاسم رادفر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
هدایت، رضا قلی‌خان(1336)، مجمع‌الفصحا، به کوشش مظاهر مصفا، تهران: پیروز.
هدایت، رضا قلی‌خان(1339)، روضه‌الصفا، تصحیح جمشید کیان‌فر، تهران: اساطیر.
 
 Ernest Tucker,(2006),  Nadir Shah's Quest for Legitimacy in Post-Safavid Iran Hardcover 150 pages (4 October 2006) Publisher: University Press of Florida.
. C.A. Story,( 1972 ) Persian Literature, London, P. 322