A Comparison of the Similarities and Differences of Religious Thought in Iran and Egypt (Based on the opinions of Sheikh Hadi Najmabadi and Sheikh Mohammed Abda

Authors

1 University of Neyshabour Branch

2 Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Political Science, Central Tehran Branch

3 Associate Professor and Faculty of Political Science, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Iran and Egypt are two of the most important "think-tanks" in the Islamic world whose political and social and religious thinkers have sought to identify and combat the causes of backwardness and decline in Islamic societies. Cultural, historical, and religious backgrounds, along with factors such as the geopolitical position and special status of the two countries in the Muslim world, have brought about many similarities in the course of social and political developments of these two societies in contemporary times. The present study, using the theoretical framework of the analysis of the critical discourse of Norman Farklaf, Lakla and Moufeh, seeks to answer the question of what religious thought in Iran and Egypt is based on the ideas of Sheikh Hadi Najmabadi in Iran and Sheikh Mohammed Abdo in Egypt. Opportunities and achievements, as well as challenges and obstacles? The findings of the study of the thought of these religious scholars, with emphasis on information gathering based on library and documentary practices, indicate that the experience of religious scholarship in these countries in issues such as rationalism, superstition, ignorance and frustration with The West has a similar situation in the struggle against tyranny and colonialism and in trying to unite the Islamic Ummah, and they have different positions on issues such as secularism, ethnicity and nationalism.

Keywords

Main Subjects


الگار، حامد و همکاران (۱۳۶۳) نهضت بیداری در جهان اسلام، ترجمه سیدمحمدمهدی جعفری، تهران، انتشار.
اولیایی، الهام (۱۳۸۶) محمد عبده و اندیشه تلفیق، تهران ویژه نامه منادیان وحدت.
ابوزید، نصر حامد (۱۳۹۴) متن، قدرت، حقیقت، ترجمه احسان موسوی خلخالی، تهران، نشر نیلوفر.
آقاجانی، سعادت (۱۳۹۰) مقدمه‌ای بر تحلیل گفتمان، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره ۳۷، فروردین ماه، ۷۸-۸۶.
بهنام، جمشید (۱۳۹۴) ایرانیان و اندیشه تجدد، تهران، نشر فرزان روز.
بهی، محمد (۱۳۷۷) اندیشه نوین اسلامی در رویارویی با استعمار غرب، ترجمه سید حسین سیدی، مشهد، آستان قدس رضوی، شرکت به نشر.
پاکدامن، محمد حسین (۱۳۷۸) جامعه در قبال خرافات، گناباد، نشر مرندیز.
حائری، عبدالهادی (۱۳۶۴) تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق. تهران، نشر امیرکبیر.
حائری، عبدالهادی (۱۳۹۴) ایران و جهان اسلام؛ پژوهش‌های تاریخی پیرامون چهره‌ها، اندیشه‌ها و جنبش‌ها، مشهد، به نشر.
حلبی، علی اصغر (۱۳۸۲) تاریخ نهضت‌های دینی-سیاسی معاصر، تهران، انتشارات زوار.
 حسینی طباطبایی، مصطفی (۱۳۶۲) شیخ محمد عبده مصلح بزرگ مصر، بی‌جا، انتشارات قلم.
حورانی، آلبرت (۱۳۹۳) اندیشه عرب در عصر لیبرالیسم. ترجمه علی شمس، تهران. نامک.
خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۶۴) تفسیر و تفاسیر. تهران، انتشارات کیهان.
دولت‌آبادی، یحیی (۱۳۶۱) حیات یحیی، جلد اول، تهران، انتشارات عطار.
زیباکلام، صادق، بیدگلی، محمد (۱۳۹۷) مدرنیسم بومی؛ کندوکاوی در اندیشه‌های شیخ هادی نجم آبادی، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره ۴۸، شماره ۴، زمستان.۹۶۱-۹۷۷.
سلطانی، سید علیرضا (۱۳۹۷) قدرت گفتمان و زبان؛ ساز و کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران، نشر نی.
شرابی، هشام (۱۳۶۸) روشنفکران عرب و غرب، ترجمه: عبدالرحمان عالم، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی.
 شمسینی غیاثوند، حسن (۱۳۸۷) درآمدی بر معنای سکولاریسم. مجله مطالعات سیاسی، شماره ۱، پاییز، ۱۵۵-۱۸۳.
صالحی، سید عباس و همکاران (۱۳۸۷) سید جمال، جمال حوزه‌ها، قم موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.
 طباطبایی، سیدجواد (۱۳۸۶) تأملی درباره ایران، جلد دوم«نظریه حکومت قانون در ایران؛ بخش دوم مبانی نظریه مشروطه‌خواهی، تبریز، نشر ستوده.
عبده، محمد (۱۹۷۲ م) الاعمال الکامله، تحقیق محمد عماره، بیروت، الموسسه العربیه للدراسات و النشر.
عنایت، حمید (۱۳۵۲) شش گفتار درباره دین و جامعه. تهران. نشر موج.
.....................(۱۳۶۲) اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران، انتشارات خوارزمی.
.....................(۱۳۶۳) سیری در اندیشه سیاسی عرب؛ از حمله ناپلئون به مصر تا جنگ جهانی دوم، تهران. نشر امیرکبیر؛
فراستخواه، مقصود (۱۳۷۴) سرآغاز نواندیشی معاصر دینی و غیر دینی، تهران، شرکت سهامی انتشار.
لاکلا، ارنستو و موفه، شنتال (۱۳۹۲) هژمونی و استراتژی سوسیالیستی؛ به سوی سیاست دموکراتیک رادیکال، ترجمه: محمد رضایی، تهران، نشر ثالث.
مدرسی چهاردهی، سیدهادی (۱۳۵۳) سید جمال‌الدین و اندیشه‌های او. تهران، انتشارات امیرکبیر.
ناظم الاسلام کرمامی، محمد بن علی (۱۳۷۸) تاریخ بیداری ایرانیان. تهران، انتشارات امیرکبیر.
نوری، یحیی (۱۳۴۶) اسلام و عقاید و آراء بشری یا جاهلیت و اسلام. تهران. فراهانی.
نجم‌آبادی، شیخ هادی (۱۳۷۸) تحریرالعقلا، به کوشش مرتضی نجم‌آبادی. تهران، چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
یوسفی اشکوری، حسن (۱۳۸۷) نوگرایی دینی (گفتگو با مجتهد شبستری و دیگران)، تهران، نشر قصیده.
 
Fairclough, Norman(۲۰۰۶)Discourse and social change, Cambridge, polity press;
Jorgensen, Marianne and Philips, Louise J. (۲۰۰۲) Discourse analysis as theory and method, London, sage publications Ltd;