The effect of visual discourse on the continuation and strengthening of distorted readings of the Karbala incident (Case study: Illustration of Moharebeh Qasim Ibn Al-Hassan (AS) in the Qajar period, by Mirza Ali Gholi Khoi)

Authors

Associate Professor, Department of History, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract


One of the forgotten issues in the context of the distortions of the Karbala incident is the influence of visual elements on the continuation and strengthening of this trend. These distortions, which appeared in the reports of the book "Rawdat al-Shuhada", influenced by the previous works, to a large extent in a consolidated form, continued extensively in the Marathi courts during the Qajar period with the advent of lithography and ease of publishing the book. One of the capabilities of lithography was the use of in-text illustrations related to events (translation of written discourse into visual discourse).The purpose of the present study, relying on descriptive-analytical method, is to answer the question that Mirza Aliqoli Khoi's illustrations of Qasem Ibn Al-Hassan (AS) with the sons of Azraq Shami, in Toofan Al-Baka, Mourning Code and Asrar Al-Shahadeh, as a visual discourse And to what extent have they contributed to the continuation and strengthening of this distorted report? Findings indicate that the images (text) while influencing the existing pretexts and especially the shrine of the martyrs, has spread this distorted report, so that this trend can be influenced by the norms and beliefs of society and artistic authority, to Creating an epic image of Qasim (AS) as well as showing the power of illustration in relative contrast with other types of Karbala memorial ceremonies.

Keywords

Main Subjects


ابن­اثیر، عزالدین على، (1385ق)، الکامل فی التاریخ، ج4، بیروت: دار صادر.
ابن­بابویه، محمد بن على‏، (1376ش)، الأمالی، تهران: کتابچی.
قاضی­نعمان، ­حیون، (1409ق)،‏ شرح الاخبار فی فضائل الائمه الاطهار(ع)، ج3، قم: جامعه مدرسین.
ابن­رسان، فضیل، (1406ق)، تسمیه من قتل مع الحسین(ع)، قم: موسسه آل البیت(ع) لاحیاء التراث.
ابن­سعد، محمد، (1374ش)، طبقات الکبرى، ج5، ترجمه محمود مهدوى­دامغانى، تهران: فرهنگ و اندیشه.
ابن­طاووس، على بن موسى‏، (1348ش)، اللهوف على قتلى الطفوف‏، تهران: جهان.
ابن­فندق، ظهیرالدین ابوالحسن علی، (1385ش)، لباب الانساب و الالقاب و الاعقاب، ج1، قم: مکتبه آیت الله مرعشی.
اصفهانى، ابوالفرج على بن حسین، (1339ش)، مقاتل الطالبیین، ج1، ترجمه جواد فاضل، تهران: علمی.
امین، سید محسن، (1347ق)، رساله التنزیه لاعمال الشبیه، صیدا: عرفان.
امین، سید محسن، (1428ق)، المجالس السنیه فی مناقب و مصائب العتره النبویه، قم: المکتبه الحیدریه.
بروجردی، اسماعیل، (1399ش)، اسرارالشهاده، به­کوشش مصطفی لعل شاطری، تهران: سوره مهر.
بلاذری، احمد بی یحیی، (1417ق)، انساب الاشراف، ج3، بیروت: دارالفکر العربی.
بلوکباشی، علی، (1370ش)، «توصیفی از تعزیه عروسی قاسم(ع)»، تئاتر، شماره 16: 88-63.
بوذری، علی، (1390ش)، چهل طوفان، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
بیدل (بادشتی رودباری قزوینی)، قربان بن رمضان، (1398ش)، ماتمکده، به­کوشش مصطفی لعل­شاطری، مشهد: مرندیز.
جوهری، میرزا محمد ابراهیم، (1398ش)، طوفان­البکاء فی مقاتل­الشهدا، به­کوشش مصطفی لعل­شاطری، مشهد: مرندیز.
خاکی، محمدرضا، (1378ش)، «مجلس شبیه شهادت حضرت قاسم(ع)»، هنر، شماره 40: 78-66.
خصیبى، حسین بن حمدان‏، (1419ق)، الهدایه الکبرى، بیروت: البلاغ.
خوارزمی، موفق بن احمد، (1370ق)، مقتل الحسین(ع)، ج2، تحقیق محمد سماوی، قم: انوار الهدی.
دینورى، ابوحنیفه احمد بن داود، (1371ش)، اخبار الطوال، ترجمه محمود مهدوى­دامغانى، تهران: نشر نى.
رنجبر، محسن، (1392ش)، جریان شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه با تأکید بر مقاتل، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
سماوی، محمد، (1384ش)، ابصار العین فی انصارالحسین(ع)، قم: زمزم هدایت.
صحتی­سردرودی، محمد، (1394ش)، تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
صداقت، سیدعلی‌اکبر، (1392ش)، مقتل قاسم بن الحسن(ع)، تهران: ایده برتر.
ضیایی، سید عبدالحمید، (1396ش)، جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا: نگرشی انتقادی-آسیب­شناسی به روضه­ها، مقاتل و ادبیات منظوم، تهران: هزاره ققنوس.
طبرسى، فضل بن حسن‏، (1390ق)، إعلام الورى بأعلام الهدى، تهران:‏ اسلامیه.
طبری، محمد بن جریر، (1375ش)، تاریخ طبری، ج7، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: اساطیر.
فتال­نیشابورى، محمد بن احمد، (1375ش)، روضه الواعظین و بصیره المتعظین، ج1، قم: رضی.
فرهود، نرگس، (1390ش)، «بررسی حکم خانی»، پیام بهارستان، شماره 13: 410-408.
کاشفی، حسین، (1390ش)، روضه الشهدا، تصحیح حسین ذوالفقاری، تهران: معین.
کریم­زاده­تبریزی، محمدعلی، (1363ش)، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، ج1، لندن: بی­نا.
گلی­زاوه، غلامرضا، (1378ش)، حضرت قاسم بن حسن(ع)، قم: ام­ابیها.
لعل­شاطری، مصطفی، (1397ش)، نخستین رویارویی­های هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی)، مشهد: مرندیز.
مارزلف، اولریش، (1390ش)، تصویرسازی داستانی در کتاب­های چاپ سنگی فارسی، ترجمه شهروز مهاجر، تهران: نظر.
مجلسى، محمد باقر، (1403ق)، بحار الانوار، ج44، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
مطهری، مرتضی، (1361ش)، حماسه حسینی، تهران: صدرا.
مفید، محمد، (1380ش)، الارشاد، ترجمه محمدباقر ساعدى­خراسانى، تهران: اسلامیه.
نوری، حسین، (1386ش)، لولو و مرجان، قم: بنی­الزهرا(س).
ولوی، علی­محمد، (1389ش)، «بررسی شهادت قاسم بن حسن(ع) در منابع تاریخی و متون تعزیه»، مطالعات تاریخ اسلام، شماره 5: 158-130.
چاپ سربی
جوهری، محمدابراهیم، (1265ق)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، مسئول چاپ: محمد اسماعیل تهرانی.
جوهری، محمدابراهیم، (1269ق)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، مسئول چاپ: عبدالکریم.
جوهری، محمدابراهیم، (1271ق) (الف)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، مسئول چاپ: الله قلی­خان.
جوهری، محمدابراهیم، (1272) (الف)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، مسئول چاپ: ناشناس.
قائم­مقام ­فراهانی، عیسی، (1233ق)، رسالۀ جهادیه، مسئول چاپ: محمدعلی آشتیانی.
چاپ سنگی
آقاسی، عباس، (1252ق)، نشان­های دولت علیه ایران، کاتب: علی­اکبر، مسئول چاپ: مسئول چاپ: کارخانه مبارکه.
بروجردی، اسماعیل، (1268ق)، اسرار الشهاده، کاتب: عبدالحسین بن ابراهیم، مسئول چاپ: میرزا علی­اکبر.
بیدل، قربان بن رمضان، (1266ق)، ‌ماتمکده، کاتب: عبدالحمید تفرشی (صفا)، مسئول چاپ: ملا عباسعلی.
جوهری، محمدابراهیم، (1270)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، کاتب: ناشناس. مسئول چاپ: آقا میرزا اسدالله.
جوهری، محمدابراهیم، (1271ق) (ب)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، کاتب: محمد خوانساری، مسئول چاپ: ناشناس.
جوهری، محمدابراهیم، (1272ق) (ب)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، کاتب: محمدرضا خوانساری. مسئول چاپ: ناشناس.
جوهری، محمدابراهیم، (بی­تا) (الف)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، کاتب: ناشناس، مسئول چاپ: ناشناس.
جوهری، محمدابراهیم، (بی­تا) (ب)، طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا، کاتب: ناشناس، مسئول چاپ: ناشناس.
قرآن، (1249ق)، کاتب: محمدحسین تبریزی. مسئول چاپ: محمد صالح شیرازی.
مکتبی­شیرازی، (1259ق)، لیلی و مجنون، کاتب: سید یوسف میلانی، مسئول چاپ: بهرام اردبیلی.
Aslanian, Sebouh David, (2014), “The Early Arrival of Print in Safavid Iran: Some New Light on the First Armenian Printing Press in New Julfa”, Handes Amsorea, (vol 127), 383-468.
Emami, Farshid, (2017), “The Lithographic Image and Its Audiences”, Technologies of the Image: Art in 19th Century Iran. ed. David J Roxburgh and Mary McWilliams, Cambridge: Harvard Art Museums.
Flaskerud, Ingvild, (2015), “Aruze Qasem: A Theatrical Event in Shia Female Commemorative Rituals”, People of the Prophet’s House: Artistic and Ritual Expressions of Shi'i Islam, London: Azimuth.
Marzolph, Ulrich, (2001), “Popular Literature in the Qajar Period”, Asian Folklore Studies, (vol40), 215-236.
Scarce, Jennifer, (2015), “Ancestral Themes in the Art of Qajar Iran 1785–1925”, Islamic Art in the 19th Century: Tradition, Innovation and Eclecticism, ed. Doris Behrens-Abouseif and Stephen Vernoit, Leiden: Brill.
Shcheglova, Olimpiada, (1999), “Versions of Persian Manuscripts of Indian Manufacture in the Nineteenth Century”, Manuscripta Orientalia, (vol 5), 12-22.
Surhone, Lambert, (2010), Qasim Ibn Hasan, Mauritius: Betascript Publishing.
URL: Floor, Willem. (1990). “ČĀP”. Encyclopædia Iranica. Available Online at: http://www.iranicaonline.org/articles/cap-print-printing-a-persian-word-probably-derived-from-hindi-chapna-to-print-see-turner-no