Modernizing the educational system of schools and teachers and its manifestation in the negotiations and approvals of the First Constitutional Assembly

Authors

1 Assistant Professor, Department of Humanities, Farhangian University, Tehran. Iran

2 Professor. Institute. Research Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran .Iran

3 Professor, Institute of Humanities and Cultural Studies. Tehran. Iran.

4 Professor of the Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran

Abstract

This movement was based on the formulation of a set of laws and the establishment of new educational institutions. This article aims to analyze the issue of modernizing the educational system based on the laws approved by the First Islamic Council during the constitutional period. To answer the question, based on which challenges, demands and problems did the representatives of the first parliament formulate the laws and guidelines And review the laws and negotiations of the representatives of the first parliament in relation to the expansion of public education and the strengthening of the country's schools and the change of the old educational structures. Related to education. And what were the most important indicators of educational modernization in the field of schools and teachers? Surveys show that some parliamentarians were trying to prepare the ground for local modernization in accordance with the country's requirements by taking ideas from western educational reforms. This article tries to explain the effect of the parliament on the establishment of new education in Iran by analyzing the debates of the parliament and review the laws and negotiations of the first parliament representatives regarding the expansion of public education and the strengthening of the country's schools and the change of the old educational structures. Also, the examination of these indicators along with the demands and problems of the field of education in a coherent manner in this article shows the continuation of the problems in the next periods and the need to address them

Keywords

Main Subjects


احمدی، عطا (1385)، معرفی یک سند تاریخی دیدگاه صاحب «عروه الوثقی» راجع به متمم قانون اساسی مشروطه، گنجینه اسناد، دوره 16، ش 2.
اکبری، محمدعلی (1394)،چالش‌های عصر مدرن در ایران عهد قاجار، تهران: مؤسسه انتشاراتی روزنامه ایران
افسرده، رضا و دیگران(1399)، مشروطیت، آزادی‌خواهی و ستیز با استبداد در اندیشه‌های دهخدا، مجله پژوهش‌های تاریخی ایران و اسلام، ش 27
انتخابی، نادر (1392)، دین دولت و تجدد در ترکیه، تهران: نشر کتاب هرمس.
ایروانی، شهین (1393) ، مقدمه‌ای بر تبیین ماهیت نظام آموزش‌وپرورش ایران از آغاز دوره مدرن‌سازی تا امروز، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، 4 (1)، 110-83.
آجودانی، ماشاءالله (1382) ، مشروطه ایرانی، تهران: دختران.
آدمیت، فریدون (1341). فکر آزادی و مقدمه مشروطیت در ایران، تهران: انتشارات سخن.
آدمیت، فریدون (1351). اندیشه ترقی و حکومت قانون، تهران: خوارزمی.
آدمیت، فریدون (1387). ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران؛ مجلس اول و بحران آزادی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
آفاری، ژانت، (1385). انقلاب مشروطه ایران (1906-1911 م)، ترجمه رضا رضایی، تهران: نشر بیستون
آیدین، محمد عاصف (1397). دولت و جامعه در دوره عثمانی؛ ترجمه غلامعلی حداد عادل، تهران: انتشارات کتاب مرجع.
ترابی فارسانی، سهیلا (1389) گزیده اسناد نظام آموزش و مجلس شورای ملی (دوره سوم تا پنجم)، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
ترابی فارسانی، سهیلا، (1378). اسنادی از مدارس دختران از مشروطه تا پهلوی، تهران: سازمان اسناد ملی ایران.
تقی زاده طبری، اباصالح (1388). اصلاحات در مکتب نوسازی، ره‌آورد سیاسی، ش 24 و 25، صص 106-91
تکمیل همایون، ناصر (1382). نظام و ن‌ه‌اده‌ای آموزشی در ای‌ران ب‌است‌ان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تکمیل همایون، ناصر (1385). آموزش‌وپرورش کودکان و نوجوانان در عصر صفویه، مجله پژوهش‌نامه تاریخ، شماره 5، زمستان 1385. صص 60- 81.
حامدی، زهرا (1389). مدارس جدید و پیامدهای آموزش نوین در فارس، شیراز: انتشارات تخت‌جمشید
حامدی، زهرا (1394). و مبانی ایدئولوژی حاکمیت و تأثیر آن بر متون و مواد درسی در عصر پهلوی اول، تهران: نشر تاریخ ایران.
حضرتی، حسن (1388). رویارویی سنت و تجدد در تدوین قانون اساسی عثمانی (1876 م)، مطالعات تاریخ اسلام، سال اول، ش 2، صص 73-57
درانی، کمال (1376). تاریخ آموزش‌وپرورش ایران قبل و بعد از اسلام. تهران: انتشارات سمت
دولت علیه ایران، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، سالنامه (1297 ش/1336 ق)، تهران: مطبعه تهران
دولت‌آبادی، یحیی (1362). حیات یحیی، تهران: انتشارات عطار و فردوسی، (4 ج).
رحمانیان، داریوش (1382). تاریخ علت‌شناسی انحطاط و عقب‌ماندگی ایرانیان و مسلمین، تبریز: انتشارات تبریز.
رضایی، فاطمه و مسعود مرادی(1395)، تحول سنجی مفهوم ملت در دوره قاجار، مجله پژوهش‌های تاریخی ایران و اسلام، ش 19.
رنجبر، مقصود (1387). انقلاب مشروطه در ایران و نقش امپراتوری عثمانی، مجله علمی پژوهشی تاریخ اسلام، سال نهم، شماره 36-35، صص 44-7
رینگر، مونیکا ام.(1379). مدارس نوین در ایران قرن نوزدهم رهیافت بومی برای مسئله نوسازی؛ ترجمه: فاطمه امان، ایران نامه. سال هجدهم. شمار 2. بهار 1379
رینگر، مونیکا ام.(1381). آموزش، دین، و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوره قاجار؛ ترجمه: مهدی حقیقت‌خواه، تهران: ققنوس.
زتومپکا، پیوتر (1382). نظریه‌های نوسازی، قدیم و جدید، ترجمه غلامرضا ارجمندی، مجله علمی_پژوهشی پیک نور_ علوم انسانی س 1، ش 1، صص 23-11
سجادی، حمید (1397). نقد کتاب علوم انسانی، پاییز و زمستان - شماره 3 و 4، 146-135
سرکارآرانی، محمدرضا (1382). اصلاحات آموزشی و مدرن‌سازی. تهران: نشر روزگار
سرمد، غلامعلی (1372). اعزام محصل به خارج از کشور (در دوره قاجاریه)، تهران: چاپ و نشر بنیاد.
شجیعی، زهرا (1344). نقش نمایندگان در مجالس قانون‌گذاری عصر مشروطیت، ج 1، تهران: انتشارات سخن.
شیرزادی، رضا (1390)، نوسازی، توسعه، جهانی‌شدن، تهران: اگه.
صافی، احمد (1391)، سازمان و قوانین آموزش‌وپرورش ایران، تهران: سمت، چ 23 (ویراست 3)
صدری افشار، غلامحسین (1350)، سرگذشت سازمان‌ها و نهادهای علمی و آموزشی در ایران. تهران: وزارت علوم و آموزش‌عالی.
صدیق، عیسی (1338). تاریخ فرهنگ ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
صوت مذاکرات مجلس شورای ملی، لوح فشرده (بررسی مشروح مذاکرات از دوره یکم تا دوره نهم). (جلسات دوره اول 8،11،15،17،19،93،140،177،180،181،183،185،195،196،210،214،221،232،236،245،262،263،273،274،279،280)
ططری، علی (1390) و سهراب یزدانی، کمیسیون‌های تخصصی در نخستین مجلس شورای ملی. تاریخ ایران، تابستان و پاییز، شماره 6
فراست خواه، مقصود (1388). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران، تهران: رسا
قاسمی‌پویا، اقبال (1377). مدارس جدید در دوره قاجاریه: بانیان و پیشروان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
کاردان، علی‌محمد (1381). نوسازی و نوآوری در آموزش‌وپرورش، نوآوری‌های آموزشی، سال 1، ش1، صص 20-11
کسروی، احمد (1363). تاریخ هجده ساله آذربایجان، تهران: امیرکبیر چ 8
کسروی، احمد (1383)، تاریخ مشروطه ایران، تهران: امیرکبیر، چ 21
کشاورزی، محمد (1385). تاریخ آموزش‌وپرورش ایران، تهران: انتشارات روزبهان.
گلبن، محمد (1349). سفرنامه خسرو میرزا، تهران: کتابخانه مستوفی
الماسی، علی‌محمد (1373). تاریخ آموزش‌وپرورش اسلام و ایران، تهران: امیرکبیر
مجد الاسلام کرمانی، احمد (1397)، تاریخ انحطاط مجلس، به کوشش مریم رنجکش، تهران: انتشارات آشیان.
مجموعه مصوبات دوره اول و دوم قانون‌گذاری، (1318). اداره قوانین و مطبوعات مجلس شورای ملی.
محبوبی اردکانی، حسین (1370). تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران، تهران: دانشگاه تهران، جلد اول.
محیط طباطبایی، محمد (1312). تاریخچه اعزام محصل به اروپا، شفق سرخ این اثر از 16 تیر تا 6 شهریور 1312 منتشر شده.
محیط طباطبایی، محمد (1327). مجموعه آثار میرزا معلم خان، تهران: علمی.
مرادی، مسعود و سمیه خانی پور(1394)، بررسی افکار و اندیشه‌های مهدی قلی خان هدایت (مخبرالسلطنه) و رابطه آن با سنت، مذهب و مدرنیته، مجله پژوهش‌های تاریخی ایران و اسلام، ش 17.
مشایخی، محمد (1349). آموزش‌وپرورش تطبیقی، تهران: دانشسرای عالی
مطیع، ناهید (1378)، مقایسه نقش نخبگان در فرآیند نوسازی ایران و ژاپن، تهران: شرکت سهامی انتشار، ص 100-99
ملایی توانی، علیرضا (1395). از کاوه تا کسروی، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
ملایی توانی، علیرضا (1381). مشروطه و جمهوری: ریشه‌های نابسامانی نظم دموکراتیک در ایران، تهران: نشر گستره.
ملایی توانی، علیرضا (1397). سه روحانی دگراندیش (دولت‌آبادی، سنگلجی، حکمی زاده)، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
ملک، حسن (1388) تاریخ آموزش‌وپرورش ایران، تهران: الهدی.
مناشری، دیوید (1397). نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن. ترجمه محمدحسین بادامچی و عرفان مصلح، تهران: نشر سینا.
موسوی، سید محمدمهدی (1367)، خاطرات احتشام السلطنه، تهران: انتشارات زوار، ص 656
مینوی، مجتبی (1953). اولین کاروان معرفت، یغما، 4/1953، 4: 182
نوایی، عبدالحسین (1375). دارالمعلمین عالی و پروگرام مدارس، تاریخ معاصر ایران، سال 2، شماره 5، بهار 1377، صص 35-60.
هدایت، مهدیقلی (1385). خاطرات و خطرات، تهران: انتشارات زوار. چ ششم
یزدانی، مرضیه (1377). تاریخچه معارف در ایران، گنجینه اسناد، پاییز و زمستان 1377، شماره 31 و 32، صص 10-25.
یغمایی، اقبال (1375). وزیران علوم و معارف و فرهنگ ایران، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
روزنامه‌ها
روزنامه انجمن،29 بهمن 1285، شماره 45، ص 4
روزنامه صوراسرافیل،21 خرداد 1287، ش 31، ص 7.
Apter, E. David (1981), The Politics of Modernization, London: Routledge.
Koyagi, Mikiya (2009), Modern Education in Iran during the Qajar and Pahlavi Periods, University of Texas at Austin, History Compass 7/1 (2009): 1–107