Clerics played a pivotal role and influence in the educational, socio -governmental structure of the Safavid era. Therefore, in order to understand the social status of clerics, it is necessary to survey and specify general educational process and their diverse social ties. Hence, in the present research as for to the trend of historical sources the investigator set out to response this question: What educational, personality and professional process in Safavid Iran determined the social characteristics of clerics? To answer this question, the present study uses the method of historical research and classification of effective social trends in the Safavid period to analyze and interpret these characteristics and their effects on the situation of clerics. Due to lack of coherent research on the social characteristics of clerics in the Safavid era, the findings suggest that the interest of different classes of society and the Safavid rule to educational and cultural affairs had developed and increased educational training which in turn led to elevate the position and effective role of different clerics in various fields of social life during the Safavid era. In addition, society acceptance depended on personal and behavioral considerations such as the scientific and moral reputation of the clerics and finally, all these factors promoted the legitimacy of the Safavid dynasty.
وحید قزوینی، میرزا محمد طاهر (1383 ش)، تاریخ جهانآرای عباسی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هاشم میرزا (1379 ش)، زبور آل داوود، تهران: میراث مکتوب.
مقالات
احمدی، نزهت، بخشی استاد، موسیالرضا (1392 ش)، «تأثیر علمی مدارس در عصر صفوی»، تاریخ اسلام، س 3، ش 11، بهار، ص 7-27.
آیینه وند، صادق و همکاران (1389 ش)، «تحولهای دینی عصر صفویه و نقش عالمان عاملی: مطالعه موردی محقق کرکی و شهید ثانی»، جستارهای تاریخی، ش 2، صص 1-18.
بخشی استاد، موسیالرضا (1396 ش)، «تحلیلی بر اجازهنامهها و کارکردهای آن در عصر صفوی»، شیعهشناسی، س 15، ش 55، بهار، ص 135-158.
بیانی، خانبابا (1319 ش)، «روش آموزش در دوره صفویه»، آموزشوپرورش، سال دهم، ش 1. صص 15-20.
ثواقب، جهانبخش و مروتی، فریده (1396 ش)، «سیره عملی عالمان شیعی در تعامل با مردم مطالعه موردی: شیخ بهایی»، پژوهشنامه تاریخ تشیع، ش 1، صص 55-74.
حسین زاده شانه چپ حسن (1388 ش)، «ترجمه کتب سیره و مناقب امامان در عصر صفوی»، پژوهشهای تاریخی، دانشگاه اصفهان، شماره 2، صص 35-48.
صدرایی خویی، علی (1392 ش)، «کتاب اجازات سید حسین کرکی اولین کتاب اجازات شیعی»، کتاب شیعه، قم: مؤسسه کتابشناسی شیعه، ش 7، صص 169-190.
فاطمه سرخیل (1388 ش)، «وضعیت علمی قم در عصر صفویه»، فرهنگ پژوهش، س اول، شماره پنجم، زمستان، ص 69-78.
گلشنی، عبدالکریم (1349 ش)، «تشکیلات آموزشی ایران در دوره صفویه»، خرد و کوشش، ش 8، صص 667-676.
موسوی خو، سیدمحمد و مهماننواز، محمود (1397 ش)، «دستاوردهای نظام آموزش امامیه در عصر صفوی»، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، سال نهم، ش 33، صص 7-32.
نصیری، عزتالله و امینه، حمیدرضا (1389 ش)، «نقش علما و دانشمندان عصر صفوی در گسترش فرهنگ شیعه»، مسکویه، س 5، ش 12، صص 165-182.
Abisaab, Rula Jurdi, (2015), Peasant Uprisings in Astarabad: the Siyāh Pūshān (wearers of black), the Sayyids, and the Safavid State, Iranian Studies, 8-22.
Dehghani, M. (2022). Social characteristics of clerics in the Safavid period (1501-1722). Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 16(30), 183-206. doi: 10.22111/jhr.2021.38172.3114
MLA
Mahdi Dehghani. "Social characteristics of clerics in the Safavid period (1501-1722)". Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 16, 30, 2022, 183-206. doi: 10.22111/jhr.2021.38172.3114
HARVARD
Dehghani, M. (2022). 'Social characteristics of clerics in the Safavid period (1501-1722)', Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 16(30), pp. 183-206. doi: 10.22111/jhr.2021.38172.3114
VANCOUVER
Dehghani, M. Social characteristics of clerics in the Safavid period (1501-1722). Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 2022; 16(30): 183-206. doi: 10.22111/jhr.2021.38172.3114