Reflection of National Components in the Content of Geography Textbooks from 1958 to 1978 during the Second Pahlavi Period (Application of Ruth Wodak's Theory of Historical Discourse Analysis)

Authors

1 MA PhD student, Department of History, Yadegar -e- Imam Khomeini (RAH) Shahr-e-Rey Branch, Islamic Azad University, Tehran, I. R. Iran

2 Department of History, Yadegar -e- Imam Khomeini (RAH) Shahr-e-Rey Branch, Islamic Azad University, Tehran, I. R. Iran

Abstract

Geography is one of the most important branches of human knowledge that can be the place of manifestation of national components. A realistic understanding of natural and human phenomena, a study of the history of places, and the citation of historical evidence to determine the boundaries of a group of peoples also involve the creation of a mental realm behind which it is possible to define "us" and "the others". This article seeks to formulate the relationship between the national components considered by the government in the second Pahlavi period and how to make scientific propositions in geographical textbooks, referring to the methodological principles of Ruth Wodak's theory of historical discourse analysis. Finally, the methods and techniques of defining Iran as a political entity during the content of geography textbooks in the second Pahlavi period will be examined to show how government interventions in the arrangement of information in geography textbooks correspond to national interests and to strengthen the pillars. 

Keywords

Main Subjects


کتاب‌ها:
- آبراهامیان، یرواند. (۱۳۷۸). ایران بین دو انقلاب: درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی ایران معاصر. (ابراهیم فتاحی و احمد گل محمدی، مترجمان). نشر نی.
 - آقا گل زاده، فردوس. (۱۳۹۰). تحلیل گفتمان انتقادی. علمی فرهنگی.
- آوری، پیتر. (۱۳۷۱). تاریخ معاصر ایران. (محمد رفیعی مهرآبادی، مترجم) (ج سوم). انتشارات عطایی.
 - اکبری، محمدعلی‌. تبارشناسی هویت جدید ایرانی (عصر قاجاریه و پهلوی اول). تهران: انتشارات علمی فرهنگی، ۱۳۸۵.
‌- بنوعزیزی، علی؛ و اشرف، احمد. (۱۳۸۸). طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران. (سهیلا ترابی فارسانی، مترجم). نیلوفر.
- پیرنیا، مشیرالدوله. (۱۳۸۲). تاریخ ایران باستان (ج دوم). انتشارات نگاه.
- حافظ نیا، محمدرضا، مبانی مطالعات سیاسی - اجتماعی (جلد 2). قم: انتشارات سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور، ۱۳۷۹.
- ضیاء ابراهیمی، رضا. (۱۳۹۶). پیدایش ناسیونالیسم ایرانی: نژاد و سیاست بی‌جاسازی. (حسن افشار، مترجم). نشر مرکز.
- عیسوی، چارلز. (۱۳۸۹). تاریخ اقتصادی ایران (عصر قاجار 1332 1215 ه ق). (یعقوب آژند، مترجم). گستره.
- فردوست، حسین‌. ظهور و سقوط سلطنت پهلوی. ج اول. 2 جلدی ج. تهران: اطلاعات، ۱۳۹۰.
‌- فرکلاف، نورمن. (۱۳۷۹). تحلیل انتقادی گفتمان. (فاطمه شایسته پیران، مترجم). طبع و نشر.
- کاتوزیان، محمدعلی‌. اقتصاد سیاسی ایران: از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی. ترجمه کامبیز عزیزی و محمدرضا نفیسی. تهران: نشر مرکز، ۱۳۹۴.
- میرحیدر، دره. (۱۳۸۲). اصول و مبانی جغرافیای سیاسی. دانشگاه پیام‌نور.
- نوذری، عزت‌الله. (۱۳۹۳). تاریخ اجتماعی ایران از مشروطیت تا انقلاب اسلامی. نوید شیراز.
- همایی، جلال‌الدین‌. شعوبیه. اصفهان: صائب، ۱۳۶۳.
مقالات
- آخوندزاده. (۱۳۸۷). پی افزود مقاله سوغات فرنگ. یاد، 88(24)، 313-317.‌
- اکبری، دکتر محمدعلی؛ و شکورقهاری، معصومه. (۱۳۹۱). وجوه فرهنگی ایرانیت در متون درسی عصر پهلوی اول (کتاب‌های تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی). مسکویه، 23(7)، 7-32.‌
- حافظ نیا، محمد رضا. (۱۳۹۳). تبیین فلسفه علم جغرافیا. برنامه ریزی و آمایش فضا، 14(18)، 27-56.‌
- لشگری‌تفرشی، احسان. (۱۳۹۹). جستارهای نوین در شناخت نظری مفهوم جغرافیای فرهنگی در مکتب پدیدارشناسی. جغرافیا و توسعه، 59(18)، 1-20.‌
کتاب‌های درسی
- بینا، علی‌اکبر؛ علی تبسمی؛ بابا صفری؛ و عبدالرحیم رادگان. (۱۳۴۰). کتاب درسی جغرافیا برای سال سوم دبیرستان‌ها. مؤسسه مطبوعاتی احمد علمی.
- جلایی‌فر، علی‌اکبر؛ خزائل، رضا؛ گنجی، محمدحسن؛ و عاطفی، مصطفی. (۱۳۵۲). کتاب درسی جغرافی مقطع پنجم دبیرستان رشته طبیعی، ریاضی و خانه‌داری. شرکت سهامی طبع و نشر کتاب‌های درسی ایران.
- جلایی‌فر، علی‌اکبر؛ خزائل، رضا؛ گنجی، محمدحسن؛ و عاطفی، مصطفی. (۱۳۴۶). کتاب درسی جغرافیای سال چهارم دبیرستان. شرکت سهامی طبع و نشر کتاب‌های درسی ایران.
 
Wodak, Ruth. (2009). Discursive Construction of National Identity. Edinburgh University Press.
Wodak, Ruth. (n.d.). Language, Power and Ideology. John Benjamins Publishing Company.
Wodak, Ruth; & Chilton, Paul. (2005). A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis: Theory, methodology and interdisciplinarity. John Benjamins Publishing.
Wodak, Ruth; & Meyer, Michael. (2001). Methods of Critical Discourse Analysis. SAGE.
Wodak, Ruth; & Meyer, Michael. (2015). Methods of Critical Discourse Studies. SAGE.