The influence of orientation towards the components of Western civilization in the face of the intellectuals of the Qajar period With the cultural background of Islamic Iran (A case study by Fathali Akhundzadeh, Mirza Agakhan Kermani and Mirza Abdolrahim Talebov)

Authors

1 PhD student of History, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of MashhadIran.

2 Associate Professor, Department of History, Faculty of Literature and Human Sciences, Ferdowsi University. Iran

3 Associate Professor of the Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University

Abstract

Facing Western new civilization had great influences on the intellectual and cultural developments of Iranian society, including the views and opinions of intellectuals of the Qajar period. Their negative or underestimating approaches towards the scientific and cultural background of Iran in the Islamic duration can be considered as one of the most important of these influences. The negation or weakening of cultural identity that is one of the consequences of this approach emphasizes the importance of addressing how the West influences this area. Using a descriptive and analytical method and citing written works left by intellectuals such as Akhundzadeh, Kermani, and Talibov this research intends to answer the question as: "How did the facing with the West have a negative effect on the viewpoints of the intellectuals of this period? ” The findings of the present study indicate that the deviant view of intellectuals towards the West as well as their being influenced by some of its intellectual and cultural foundations such as modern science, Western Orientalists' opinions, and archaism has played the most important role in this regard.

Keywords

Main Subjects


  •  

    • آدمیت، فریدون(1355) فکر آزادی و مقدمه مشروطیت ایران، تهران: خوارزمی.
    • ادیب زاده، مجید (1392) تبارشناسی تفکر علمی در ایران، تهران: الفبای فرهنگ.
    • اصیل، حجت‌الله (۱۳۷۶) زندگی و اندیشه میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله، تهران: نی
    • اکبری، محمد علی (۱۳۸۴) چالش‌های عصر مدرن در ایران عهد قاجار؛ مجموعه مقالات، تهران: مؤسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
    • ------------ (1375) رویکرد غرب‌گرایان به نوسازی ایران، ج اول، تهران: سروش.
    • آخوندزاده، فتحعلی(1351) مقالات فارسی، تهران: آوا.
    • --------- ( ۱۳۵۷) الفبای جدید و مکتوبات، تبریز: احیا.
    • --------- (1395) مکتوبات کمال‌الدوله و ملحقات آن، به اهتمام علی‌اصغر حقدار، باشگاه ادبیات.
    • آدمیت، فریدون ( ۱۳۵7) اندیشه‌های میرزا آقاخان کرمانی، تهران، پیام.
    • --------- (1363) اندیشه‌های طالبوف تبریزی، تهران: دماوند.
    • --------- (۱۳۹۴) فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت، تهران: گستر.
    • آزاد ارمکی، تقی(1380) مدرنیته ایرانی؛ روشنفکران و پارادایم فکری عقب‌ماندگی در ایران، تهران: اجتماع.
    • آشوری، داریوش (1384) ما و مدرنیت، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
    • باربور، ایان (1362) علم و دین، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
    • براون، ادوارد گرانویل(1351) تاریخ ادبی ایران، ترجمه و حواشی از علی پاشا صالح و دیگران، تهران: امیرکبیر.
    • پولاک، ادواردیاکوب(1361) سفرنامه پولاک "ایران و ایرانیان" ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
    • تحویلی، محمد علی ( 1337) نقد اندیشه‌های میرزا آقاخان کرمانی، تهران: گام.
    • داوری اردکانی، رضا (1363) شمه‌ای از تاریخ غرب‌زدگی ما، تهران: سروش.
    • حاجیانی، ابراهیم (1388)جامعه‌شناسی هویت ایرانی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
    • حائری، عبدالهادی( 1394) نخستین رویارویی‌های اندیشه‌گران ایرانی با دو رویه تمدن بورژوازی غرب، تهران: امیرکبیر.
    • زرشناش، شهریار (1373) تأملاتی درباره جریان روشنفکری در ایران، تهران: برگ.
    • زیباکلام، صادق (1377) سنت و مدرنیته؛ ریشه‌یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار، تهران: روزانه.
    • سروش، عبدالکریم (۱۳۵۷) علم چیست، فلسفه چیست؟ تهران: انتشارات حکمت.
    • سعید، ادوارد (1371) شرق‌شناسی، تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
    • شریعتی، علی (بی‌تا) چه باید کرد؟ تهران: حسینیه ارشاد.
    • شرفی، محمد رضا (1380) جوان و بحران هویت، تهران: سروش.
    • ضیاءابراهیمی، رضا (1396) پیدایش ناسیونالیسم ایرانی: نژاد و سیاست بی‌جاسازی، ترجمه حسن افشار، تهران: مرکز.
    • طالبوف، عبدالرحیم بن ابوطالب (1319) سفینه طالبی یا کتاب احمد، اسلامبول: مطبعه خورشید.
    • --------- (1312) رساله هیئت جدید فلاماریون، ترجمه، عبد الرحیم طالبوف، استانبول: مطبعه اختر.
    • --------- {بی‌تا} مسالک المحسنین، گردآورنده، محمد رمضانی، نشرخاور.
    • عبدالهادی، حائری(1367) نخستین رویارویی‌های اندیشه گران ایران با دو رویه تمدن بورژاوزی غرب، تهران: امیرکبیر.
    • قدیمی قیداری، عباس(1391) "تاریخ نویسی باستان‌گرا و ناسیونالیستی در ایران عصر قاجار" فصلنامه مطالعات تاریخ ایران دوره اسلامی. شماره اول، تبریز.
    • کرمانی، آقاخان {بی‌تا} رساله سه مکتوب، به کوشش بهرام چوبینه، بی جا.
    • --------- {بی‌تا} صد خطابه، ویراستار، دکتر محمد جعفر محجوب، بی جا: شرکت کتاب.
    • فرای، ن. ریچارد (1388) عصر زرین فرهنگ ایران، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران: سروش.
    • کاتوزیان، همایون(1379)دولت و جامعه در ایران؛ انقراض قاجار و استقرار پهلوی، تهران: مرکز.
    • کچویان، حسین ( ۱۳۸۴) تطورات گفتمان‌های هویتی ایران، ایرانی درکشاکش با تجدد و مابعد تجدد، تهران: نشر نی.
    • کاتم، ریچارد (1385) ناسیونالیسم در ایران، ترجمه احمد تدین، تهران: کویر.
    • گرشاسپ چوکسی، جمشید( 1381 ) ستیز و سازش زرتشتیان مغلوب و مسلمانان غالب، ترجمه نادر میر سعیدی، تهران: ققنوس.
    • طرفداری، علی محمد ( 1397) "شرق‌شناسی اسلامی، ایران‌شناسی و پیدایش تاریخ نگاری‌های ملی‌گرایانه در ایران" از کتاب ملی‌گرایی و تاریخ‌نگاری و شکل‌گیری هویت ملی ایران نوین، تهران: امیرکبیر.
    • متی، رودی، کدی، نیکی (1371)ایرانشناسی در ایران و اروپا، ترجمه مرتضی اسعدی، تهران: هدی.
    • مجتهدی، کریم (1379) آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب، تهران: دانش و اندیشه معاصر.
    • مطهری، مرتضی (1362) خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران: انتشار.
    • ملکم، جان (1362) تاریخ ایران، ترجمه اسماعیل حیرت، تهران، فرهنگسرا.
    • منتسکیو، شارل لوئی دوسکوندا {بی‌تا} روح القوانین، ترجمه علی اکبر مهتدی، تهران، امیرکبیر.
    • میرسپاسی، علی (1385) تأملی درمدرنیته ایرانی؛ بحثی درباره گفتمان‌های روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران، تهران، طرح نو.
    • ناطق، ناصح (1364) ایران از نگاه گوبینو، تهران، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی.
    • ناظم الدوله، ملکم(1381)رساله‌های میرزاملکم خان ناظم الدوله، گردآوری حجت‌الله اصیل، تهران، نو.
    • ورجاوند، پرویز (1378)پیشرفت و توسعه بربنیاد هویت فرهنگی، تهران، انتشار.
    • وحیدا، فریدون (1387) جامعه‌شناسی در ادبیات فارسی، تهران، سمت.
    • هلزی هال، ل. و (1391) تاریخ و فلسفه علم، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران، سخن.

    مآخذ انگلیسی

     

    • Matthee Rudi(2010). "The Imaginary Realm: Europe's Enlightenment Image of Early Modern Iran."Comparative Studies of South Asia Africa and the Midd… East 30.
    • Mangol Bayat (1974). Mirza Aqa Khan Kermani: A Nineteenth Century Persian Nationalist. Eastern Studies 10 (1) : 36 – 59
    • Williams Patrick, Chrisman Laura ( 1994). Colonial Discourse and Post – Colonial Theory: A Reader, New York: Columbia University.
    • Abdollahi Matanaq Ghaffar (2013). The Role of Istanbul Iranians in the Development of Pan – Islamism Ideology (Case Study: Mirza Agha Khan Kermani, Sheikh Ahmad Rouhi) Asian Culture History: Vol, 5, No . 2
    • Schaffer Simon (1986). "Scientific Discoveries and the End of Natural Philosophy " Social Studies of Science, 16 .
    • Roger Trigg (1993). Rationality and Science (Oxford: Blackwell)
    • Bayat-Phillip, Mangol (1981)."Tradition and change in Iranian religious thought", in: Continuity and change in Modern Iran. Eds by E.Bonine and Nikkii Kedddie. Albany: State University of New York Press.
    • George Rawlinson (1893). The Story of Parthia, Laondon, T. Fisher Unwin.
    • Wood, Michael, (2006) ,EDWARD SAID, Proceedings of the American Philosophical, Society, philadelphia.