One of the most important factors in the organization of the Safavid government in Iran is the establishment of close relations between Shiites and Sufis in the eighth century AH. After the Mongol invasion of Iran, many people took refuge in monasteries and monasteries built by Sufis on the outskirts of cities to escape their slaughter. As a result, Sufi thought spread slightly among the people, and the people found Sufism to be the cure for their sufferings and their only refuge. During this period, Imami Shiites sought the closeness of Shiism and Sufism through religious and intellectual components, and the efforts of many Shiite elders were focused on this matter. This article seeks to answer the question of how close Shiism and Sufism were in the eighth century AH and benefited from their capacity, as well as the influence of Shiite and Sufi personalities on this process? The hypothesis is that the Mongol rule and the creation of an open religious space led to the closeness of Shiism and Sufism and, consequently, the formation of the Shiite-Sufi discourse and, consequently, the spread of the Shiite religion. The results of the research indicate that Shiite scholars and elders by identifying the existing capacities in the heart of the Sufi community of the eighth centuryAH and also the success of the majority of people from this sect; They achieved success near the Shiite and Sufi religious views, and by creating a Shiite-Sufi discourse, they provided the grounds for the spread of the Shiite religion among the people and, as a result, the formation of Shiite governments. Due to the importance of the subject of this research, it has been done in a descriptive-analytical method and relying on library resources.
آژند، یعقوب (1369). تاریخ ایران دوره تیموریان، تهران، انتشارات جامی.
آژند، یعقوب (1363). قیام شیعی سربداران، تهران، نشر گستره.
آملی، سید حیدر (1347). جامع الاسرار و منبع الأنوار، بهانضمام رساله نقد النقود فی معرفه الوجود، چاپ دوم، تصحیح و دو مقدمه از هنری کربن و عثمان اسماعیل یحیی، ترجمهفارسیمقدمهها از سید جواد طباطبایی، تهران، انجمن ایرانشناسی فرانسه و شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ابن الجوزی، عبدالرحمن بن علی (1348 ق). الدرر الکامنه فی اعیان المئه الثامنه، تحقیق الکرنکوی، حیدرآباد، بی نا.
ابن الشحنه، ابوالولید محب الدین محمد بن محمد الحنفی (بیتا). روض المنتظر، خزانه بودلیان باکسفورد، المخطوط.
ابن الفوطی، عبدالرزاق بن احمد (1351 ق). الحوادث الجامعه، تحقیق الدکتور مصطفی جواد، بغداد، بی نا.
ابن المطهر الحلی، الحسن بن یوسف «ب» (بیتا). نه الحق و کشف الصدق، خزانه دائره الهند بلندن، المخطوط.
ابن المطهر الحلی، الحسن بن یوسف، الملقب بالعلامه الحلی «الف» (بیتا). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم، مطبعه الحکمه.
ابن بطوطه (1370). سفرنامه ابن بطوطه، ترجمه محمدعلی موحد، تهران، انتشارات آگاه.
ابن عربشاه، احمد بن محمد بن عبدالله الدمشقی الرومی (1285 ق). عجایب المقدور فی اخبار تیمور، القاهره، بی نا.
ابن کثیر، عمادالدین ابوالفداء اسماعیل (1351 ق). البدایه و النهایه، مصر، بی نا.
ابن میثم البحرانی، میثم بن علی بن میثم (1276 ق). شرح نهجالبلاغه، تهران، بی نا.
ابوالفداء، اسماعیل بن علی بن محمود الشافعی (1286 ق) الملک الموید صاحب حماه، المختصر فی تاریخ البشر، اسطنبول، بی نا.
اسمیت، جان ماسون (1361). خروج و عروج سربداران، ترجمهی یعقوب آژند، تهران، واحد مطالعات و تحقیقات فرهنگی و تاریخی.
امین، سید محسن (1406 ق). اعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات.
باباپور، محمدمهدی، (1394)؛ «رابطه تشیع و تصوف در آثار سید حیدر آملی (ره)»، مجله عرفان اسلامی، دوره 12، شماره 45، صفحات 117 تا 125.
پطروشفسکی، ایلیا پاولوویچ (1341). نهضت سربداران در خراسان، چاپ سوم، ترجمه کریم کشاورز، تهران، انتشارات پیام.
پور موسوی، سید محمدعلی، (1393)؛ «سیاستهای دینی مغولان و تأثیر آن بر ادیان و مذاهب؛ مطالعهی موردی شیعیان ایران»، تاریخ نامه خوارزمی، شماره 3، صفحات 51 تا 89.
تشکری، علیاکبر؛ نقیبی، الهام، (1393)؛ «تعامل و تقابل تصوف و تشیع در عصر صفوی»، مجله پژوهشهای تاریخی، دوره جدید سال ششم، شماره 2 (پیاپی 22)، صفحات 49 تا 66.
جامی، نورالدین عبدالرحمان (1370). نفحات الانس من حضرات القدس، چاپ اول؛ مقدمه، تصحیح و تعلیقات از محمود عابدی، تهران، انتشارات اطلاعات.
جعفری، سید محمدمهدی (بیتا). تشیع، دایره المعارف تشیع، تهران، نشر شهید سعید محبی.
جعفریان، رسول (1388). تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا طلوع دولت صفوی، تهران، نشر علم.
حافظ ابرو، عبدالله بن لطفالله (1372). زبده التواریخ، به تصحیح کمال سید جوادی، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
حضرتی، حسن؛ ناضح ستوده، منیره، (1389)؛ «تبیین نظری نهضتهای شیعی- صوفی در ایران قرنهای هفتم تا دهم هجری»، مجله مطالعات تاریخ اسلام، شماره 6، صفحات 51 تا 73.
حیدرالاملی، بهاءالدین حیدر بن علی بن حیدر العلوی ال طبری ال کاشی الاملی (بیتا). جامع الاسرار و منبع الأنوار، خزانه دائره الهند بلندن، المخطوط، 422. Add.
خواندمیر، غیاثالدین بن همام الدین (1380). تاریخ حبیب السیر، تهران، کتابفروشی خیام.
المقدس، مطهر بن طاهر (بیتا). البدء و التاریخ، طبع فرانسه، بی نا.
موسوی مشعشع، سید محمد بن فلاح (بیتا). کلام المهدی، نسخهی دستنوشتهی عربی در کتابخانهی مجلس شورای اسلامی، شمارهی 10222.
میرخواند، محمدبن خداوند شاه بن محمود (1380). روضه الصفا (فی سیره الأنبیاء و الملوک و الخلفا)، چاپ دوم، تصحیح جمشید کیان فر، انتشارات اساطیر.
وصف الحضره شیرازی، فضل الله بن عبدالله (1269 ق). تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار (تاریخ وصاف الحضره در احوال سلاطین مغول)، به اهتمام محمدمهدی اصفهانی، بمبئی، بینا.
Terry(1983). timurid heart. Wiesbaden: Reichert.
B.S. (1986). Religion in the Timurid and Safavid, the cambrige history of iran.
Bausani, A. (1971). Muhammad or Darius? The Element and Basis of Iranian Culture. Islam and cultural change in Middle Ages. edited by S. Vyronis Jr Wiesbaden.
Mousavi, S. H. and Pourmohammadi Amlashi, N. (2022). Attitude toward interaction / convergence Shi'ism and Sufism in Iran the eighth century AH. Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 16(30), 472-504. doi: 10.22111/jhr.2021.38362.3125
MLA
Mousavi, S. H. , and Pourmohammadi Amlashi, N. . "Attitude toward interaction / convergence Shi'ism and Sufism in Iran the eighth century AH", Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 16, 30, 2022, 472-504. doi: 10.22111/jhr.2021.38362.3125
HARVARD
Mousavi, S. H., Pourmohammadi Amlashi, N. (2022). 'Attitude toward interaction / convergence Shi'ism and Sufism in Iran the eighth century AH', Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 16(30), pp. 472-504. doi: 10.22111/jhr.2021.38362.3125
CHICAGO
S. H. Mousavi and N. Pourmohammadi Amlashi, "Attitude toward interaction / convergence Shi'ism and Sufism in Iran the eighth century AH," Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 16 30 (2022): 472-504, doi: 10.22111/jhr.2021.38362.3125
VANCOUVER
Mousavi, S. H., Pourmohammadi Amlashi, N. Attitude toward interaction / convergence Shi'ism and Sufism in Iran the eighth century AH. Journal of Historical Researches of Iran and Islam, 2022; 16(30): 472-504. doi: 10.22111/jhr.2021.38362.3125