Applcation of Ibn Khaldoun's method in criticizing Al-Baladhuri's news about the conquest of Qutaiba ibn Muslim Bahili in Transoxiana) Mawra al-Nahr)

Authors

1 PhD student of Islamic History, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Isfahan University, Isfahan, Iran

2 Professor of History Department, Faculty of Literature and Human Sciences, Isfahan University. , Isfahan, Iran

3 Associate Professor of History Department, Faculty of Literature and Human Sciences, Isfahan University, Isfahan

Abstract

Ahmad ibn Yaḥya al-Balādhurī( 810 /820-892 AD) is one of the most influential historians, genealogist and great geographers of the Islamic world and the author of the book" Futūḥ‌ al-buldān", which is considered one of the most important historical sources of conquest (Futūḥ) and a reference for many historians. He was the agent of "Diwan Kharaj" in the court of the Abbasid caliphs for a long time. Considering the importance and role of al-Balādhurī's reports in representing the conquest and victory (Futūḥ) of the Muslims, the purpose of this article is to examine and criticize his method in writing the history of the conquest using Ibn Khaldun's historiographical method and principles. Among his numerous news and reports, al-Balādhurī's narration about the conquest (Futūḥ) of of Transoxiana (Mawra al-Nahr) by Qutayba ibn Muslim al-Bahili has different dimensions.Therefore, the main question of this research is: What are the components of the historiography of  al-Balādhurī about the conquest of Qutaiba bin Muslim in Transoxiana (Mawar al-Nahr) according to the criteria of Ibn Khaldun's methodical historiography? The historical investigations of the descriptive-analytical approach in the book   "Futūḥ al-buldān " showed that the narratives of al-Balādhurī about the news of the Futuh do not have sufficient accuracy in recording the events and his reports about the conquest in the Transoxiana (Mawar al-Nahr) can be criticized

Keywords

Main Subjects


ابن‌بطوطه، محمدبن‌عبدالله طنجه‌ای (1361) رحله ابن‌بطوطه، ترجمۀ محمدعلی موحد، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ابن‌حوقل، محمدبن‌حوقل (1366ش)، صورةالارض، ترجمۀ جعفر شعار، امیرکبیر: تهران.
ابن‌خرداذبه، عبدالله‌بن‌عبدالله (1889م)، المسالک و الممالک، نشر دخویه، لیدن.
ابن‌خلدون، عبدالرحمن‌بن‌محمد (1391ه)، مقدمۀ ابن‌خلدون، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت.
------------------- (1971م)، تاریخ ابن خلدون المسمی بالعبر، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت.
ابن‌خَلَّکان ابی‌العباس شمس‌الدین (1972) وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان، تصحیح احسان عباس، بیروت: دارالفکر.
ابن‌ندیم محمدبن‌اسحاق (1366)، الفهرست، تحقیق و ترجمۀ محمدرضا تجدد، تهران: امیرکبیر.
اصطخری، ابراهیم‌بن‌محمد (1338ش) المسالک و الممالک، ایرج افشار، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
بلاذری، احمدبن یحیی‌بن جابر (1932)، فتوح‌البلدان، تعلیق و تصحیح رضوان محمد رضوان، مصر: المطبعه المصریه بالازهر.
---------------- (1367)، فتوح‌البلدان، ترجمۀ محمد توکل، تهران: نشر نقره.
بیرونی، ابوریحان (1363)، آثارالباقیه، ترجمۀ اکبر داناسرشت، تهران: انتشارات امیرکبیر.
حدود العالم من المشرق الی المغرب (1372) مقدمۀ بارتولد، تعلیقات مینورسکی، ترجمۀ میرحسین شاه، تصحیح مریم میراحمدی و غلامرضا ورهرام، تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.
حموی، یاقوت (بی‌تا) معجم‌البلدان، بیروت: دارصادر.
زمانی محجوب، حبیب (1394)، بررسی ورود اسلام به ماوراءالنهر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی: آستان قدس رضوی.
طبری، محمدجریر (1409ق)، تاریخ الرسل و الملوک، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
عزیزی، حسین (1391)، نقد و بررسی منابع تاریخی فتوح در سه قرن اول هجری با رویکرد به فتوح ایران، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
قاسم‌بن‌سلام ابی‌عبید (1989) کتاب النسب، تحقیق مریم محمد خیر الدرع، بیروت: دارالفکر.
قزوینی (1373) آثارالبلاد و اخبارالعباد، ترجمه محمد مراد بن عبدالرحمان، تصحیح سید محمد شاهمرادی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
گیب، هامیلتون، (1337)، فتوحات اعراب در آسیای مرکزی، ترجمۀ حسین احمدپور، تبریز: نشر اختر.
لسترنج، گی (1386) فتوحات اعراب در آسیای مرکزی، ترجمۀ حسین احمدپور، نشر اختر: تبریز.
محیط طباطبایی، سیدمحمد (1363)، زبان خوارزمی، یادنامۀ محمدبن‌موسی خوارزمی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مرادزاده، رضا (1382)، چگونگی نفوذ و گسترش اسلام در چین، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
مستوفی، حمد اله(1362) نزهه القلوب، تصحیح گای لسترنج، تهران، دنیای کتاب.
مسعودی، علی‌بن‌حسین (بی‌تا)، مروج الذهب، دارالاندلس، بیروت.
مقدسی، محمدبن‌احمد (1361)، احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم، ترجمۀ علینقی منزوی، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
ناصف نصار (۱۳۶۶ش)، اندیشۀ واقع‌گرای ابن‌خلدون، ترجمۀ یوسف رحیم‌لو، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
یزدی، شرف‌الدین علی (1389) ظفرنامه، به اهتمام جمشید کیانفر، تهران: اساطیر.
یعقوبی، احمدبن‌ابی‌یعقوب (1892م)، البلدان، دخویه، لیدن.